Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
15 mei 2009
Winkeliers overwegen aangiftestop
Platform Detailhandel Nederland wil het aangiftebeleid drastisch
verbeteren. Winkeliers zien zich bij de aangifte van
winkelcriminaliteit nu geconfronteerd met onbegrijpelijke
aangifteformulieren, lange wachttijden en het ontbreken van een
vervolgactie door politie en justitie.
Nieuw aangiftebeleid
Op dit moment ontvangt het Platform Detailhandel Nederland veel
klachten en constateert dat winkeliers overwegen te stoppen met het
doen van aangifte. Jan Meerman, de voorzitter van het Platform
Detailhandel Nederland, wil dat er van de overheid uit een visie wordt
ontwikkeld voor het aangiftebeleid van zowel de politie als het
Openbaar Ministerie. Er moet aandacht komen voor afstemming tussen
politieregio's en de drempel om aangifte te doen moet zo laag mogelijk
zijn.
Huidige situatie
In 2003 hebben de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken een
standaard aangifteformulier van één pagina ingevoerd voor
winkeldiefstal. De politie Utrecht weigert, volgens het platform, dit
standaardformulier te gebruiken en laat de winkeliers een
aangifteformulier van acht pagina's invullen. Ook komt het vaak voor
dat de politie, in strijd met de wet, weigert een aangifte op te nemen
van een winkeldiefstal die buiten haar regio is gepleegd. Terwijl het
de winkelier veel tijd en moeite scheelt als hij ook in zijn
woonplaats of in de plaats waar het hoofdkantoor is gevestigd aangifte
kan doen.
Een voorbeeld dat volgens het platform het gebrek aan afstemming
tussen politieregio´s illustreert: een politiekorps pakt een
rondtrekkende bende alleen aan voor de elf winkeldiefstallen die in
zijn regio zijn gepleegd. De andere 30 aangiften in een andere regio
tegen dezelfde bende worden niet meegenomen. Dit betekent een te lage
straf.