Gemeente Eemsmond


Klanttevredenheid publieksbalie gemeente Eemsmond krijgt ruim voldoende
donderdag 14 mei 2009

De gemeente Eemsmond heeft voor het eerst deelgenomen aan de benchmark publiekszaken. Bezoekers van de publieksbalie in het gemeentehuis geven de gemeente een 7,8 voor de dienstverlening. Hiermee staat de gemeente op de 29^e plek van de ruim honderd gemeenten die meededen aan het onderzoek. TNS NIPO voerde het onderzoek naar de klanttevredenheid aan de balie uit. Met de resultaten kan de gemeente de dienstverlening verder verbeteren.

Burgemeester Marijke van Beek: 'We doen voor het eerst mee. En dan dit uitstekende resultaat. Alle lof voor onze medewerkers. Zij zorgen ervoor dat onze gemeente die dikke voldoende krijgt. De resultaten van het onderzoek bieden ons een goede basis om te werken aan het verder verbeteren van onze dienstverlening.'

Uitkomsten
De meest opvallende uitkomsten van het onderzoek zijn:
* Ruim negentig procent van de bezoekers wordt binnen vijf minuten geholpen.

* De bezoekers geven de openingstijden van de publieksbalie ook een 7,8

* Voor de deskundigheid van de medewerkers krijgt de gemeente een ruime 8.

* De helft van de bezoekers is tevreden over het bezoek aan de balie. Voor meer dan een kwart was het bezoek boven verwachting.

De telefonische dienstverlening van Eemsmond kreeg een 7,5.

Onderzoek
De onderzoeken zijn uitgevoerd in opdracht van Benchmarking Publiekszaken. Dit is een gezamenlijk initiatief van de Vereniging Nederlandse Gemeenten, de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken, Stichting Rekenschap, SGBO en TNS NIPO. De benchmark heeft als doel het verbeteren van de tevredenheid van burgers over de dienstverlening van Nederlandse gemeenten. Het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek publiekszaken werd voor de zesde keer uitgevoerd. Bijna 14.000 baliebezoekers en 10.000 bellers bij 105 gemeenten werkten aan het onderzoek mee.