Gemeente Eemsmond
Klanttevredenheid publieksbalie gemeente Eemsmond krijgt ruim
voldoende
donderdag 14 mei 2009
De gemeente Eemsmond heeft voor het eerst deelgenomen aan de benchmark
publiekszaken. Bezoekers van de publieksbalie in het gemeentehuis
geven de gemeente een 7,8 voor de dienstverlening. Hiermee staat de
gemeente op de 29^e plek van de ruim honderd gemeenten die meededen
aan het onderzoek. TNS NIPO voerde het onderzoek naar de
klanttevredenheid aan de balie uit. Met de resultaten kan de gemeente
de dienstverlening verder verbeteren.
Burgemeester Marijke van Beek: 'We doen voor het eerst mee. En dan dit
uitstekende resultaat. Alle lof voor onze medewerkers. Zij zorgen
ervoor dat onze gemeente die dikke voldoende krijgt. De resultaten van
het onderzoek bieden ons een goede basis om te werken aan het verder
verbeteren van onze dienstverlening.'
Uitkomsten
De meest opvallende uitkomsten van het onderzoek zijn:
* Ruim negentig procent van de bezoekers wordt binnen vijf minuten
geholpen.
* De bezoekers geven de openingstijden van de publieksbalie ook een
7,8
* Voor de deskundigheid van de medewerkers krijgt de gemeente een
ruime 8.
* De helft van de bezoekers is tevreden over het bezoek aan de
balie. Voor meer dan een kwart was het bezoek boven verwachting.
De telefonische dienstverlening van Eemsmond kreeg een 7,5.
Onderzoek
De onderzoeken zijn uitgevoerd in opdracht van Benchmarking
Publiekszaken. Dit is een gezamenlijk initiatief van de Vereniging
Nederlandse Gemeenten, de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken,
Stichting Rekenschap, SGBO en TNS NIPO. De benchmark heeft als doel
het verbeteren van de tevredenheid van burgers over de dienstverlening
van Nederlandse gemeenten. Het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek
publiekszaken werd voor de zesde keer uitgevoerd. Bijna 14.000
baliebezoekers en 10.000 bellers bij 105 gemeenten werkten aan het
onderzoek mee.