Medisch | Gezondheidszorg > Jeugdgezondheidszorg
Werken aan het CJG (4478)
Visie, inhoud en organisatie van het Centrum voor Jeugd en Gezin
Auteur(s) Annemiek van Woudenberg
Jaar 2009
Druk 1
Aantal pagina's 192
ISBN 9789023244554
Prijs EUR 29,90
De regering heeft bepaald dat iedere gemeente in 2011 de
beschikking moet hebben over een Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG).
Hierdoor kunnen zowel ouders, kinderen als jeugdigen makkelijker en
sneller dan voorheen informatie, advies of hulp krijgen. 'Werken aan
het CJG' is geschreven om het centrum tot een succes te maken. Het
geeft een helder beeld van wat met het CJG wordt beoogd en maakt veel
reeds bekende kennis en praktische ervaring toegankelijk. Het boek
geeft antwoord op onder meer de volgende vragen:
- Wat is de visie achter het CJG?
- Wie werken er?
- Wat verandert er door het CJG?
- Wat willen kinderen, jeugdigen, ouders en verzorgers met het CJG?
- Hoe liggen de bestuurlijke en professionele verantwoordelijkheden?
- Wanneer is het CJG geslaagd?
'Werken aan het CJG' is geschreven voor iedereen die betrokken is bij
het opzetten en implementeren van Centra voor Jeugd en Gezin, maar
uiteraard ook geschikt voor wie daar werkt of wil gaan werken. De
intentie van de auteur om een handzaam en toegankelijk boek te
schrijven, is geslaagd. De uitgave biedt denkkaders, praktische
informatie in de vorm van overzichten, schemas, voorbeelden en
modellen en verwijst waar nodig naar relevante literatuur,
beleidsstukken en websites.
Annemiek van Woudenberg is arts voor maatschappij en gezondheid. Zij
werkte van 2002 tot 2007 bij de GGD Amsterdam als projectleider voor
de oprichting van Ouder-en-Kindcentra in Amsterdam
(Ouder-en-Kindcentra zijn de Amsterdamse variant van Centra voor Jeugd
en Gezin). Momenteel werkt zij als zelfstandig adviseur voor de
CJG-ontwikkeling in diverse gemeenten en geeft zij onderwijs over het
CJG aan professionals.
Werken aan het CJG
Inleiding
Deel I Kaders voor het denken over het Centrum voor Jeugd en Gezin
1 De staat van de Nederlandse jeugd
1.1 Inleiding
1.2 Wat willen we weten en waar kunnen we informatie vinden?
1.3 Voorbeelden 11
2 De Nederlandse staat voor de Nederlandse jeugd
2.1 Inleiding
2.2 Samenhang bevorderen
2.3 Leefwerelden van kinderen en jeugdigen
2.4 Wetten voor kinderen en jeugdigen
2.4.1.1 Grondrechten
2.4.1.2 Wetten in het domein opvoeding, bescherming en preventieve
gezondheid
2.4.1.3 Wetten in het domein onderwijs, educatie, werk en vrije tijd
2.4.1.4 Wetten in het domein van de curatieve zorg
2.4.1.5 Wetten in het domein van de handhaving en bestrijding
2.5 De uitvoering van de wetten voor kinderen en de jeugdigen
2.6 Wie is bestuurlijk verantwoordelijk voor kinderen en jeugdigen?
2.7 Wetgevingstraject Centrum voor Jeugd en Gezin
2.8 Politieke partijen en het Centrum voor Jeugd en Gezin
Deel II Positionering en professionals van het Centrum voor Jeugd en
Gezin
3 Wat is het Centrum voor Jeugd en Gezin?
3.1 Inleiding
3.2 Bespreking van het basismodel Centrum voor Jeugd en Gezin
3.2.1 De uitvoering van de Jeugdgezondheidszorg (JGZ)
3.2.2 De uitvoering van de vijf WMO-functies
3.2.3 De schakel met Bureau Jeugdzorg (BJZ)
3.2.4 De schakel met zorg- en adviesteams van scholen
3.3 Het lokaal maatwerk: geen dubbel werk doen
3.3.1 Kinderopvang, peuterspeelzaal, Voor en Vroegschoolse Educatie
3.3.2 Ontwikkelingen op de Brede School en Passend Onderwijs
3.3.3 Leerplicht
3.3.4 Welzijnswerk: algemeen maatschappelijk werk, jongerenwerk,
straathoekwerk
3.3.5 Eerstelijnszorg zoals huisartsenzorg, de verloskundige zorg en
kraamzorg
3.3.6 Jeugd GGZ
3.3.7 Gemeentelijke diensten Werk en Inkomen, waaronder het Jeugdloket
3.3.8 Schuldhulpverlening bij zowel ouderen als jongeren
3.3.9 Politie en justitie
3.4 Het profiel van het Centrum voor Jeugd en Gezin
3.4.1 Zichtbaar, laagdrempelig, professioneel en voor iedere ouder en
elk kind van -9 maanden tot 23 jaar acceptabel
3.4.2 Coördinatie (op gemeenteniveau)
3.4.3 Coördinatie (op kindniveau)
3.4.4 Uniform signaleren en verwijzen
3.4.5 Professionals
3.5 Drie voorbeelden van modellen voor het Centrum voor Jeugd en Gezin
3.5.1 Het Amsterdamse model
3.5.2 Het trechtermodel van Haarlemmermeer
3.5.3 Het backoffice-frontoffice model
4 Wie werken er in het Centrum voor Jeugd en Gezin?
4.1 Professionals in en om het CJG
4.1.1 Verloskundigen
4.1.2 Kraamverzorgers
4.1.3 Professionals Jeugdgezondheidszorg
4.1.4 De pedagogen van het publieke domein
4.1.5 Jeugdzorg: de specialisten bij ernstige opvoed- en
opgroeiproblemen
4.1.6 De hulpverleners in het onderwijs
4.1.7 De regievoerders voor het CJG
Deel III Realisatie van het Centrum voor Jeugd en Gezin
5 De vijf Ds: een standaard om te komen tot een Centrum voor Jeugd en
Gezin
5.1 Inleiding
5.2 Verantwoordelijkheid en regie: de gemeente als regisseur
5.3 Algemeen overzicht
5.4 Diagnosticeren: een plaatje van de eigen gemeente
5.5 Dromen en draagvlak: visie en strategieontwikkeling
5.6 Denken: over het maken van een plan van aanpak
5.7 Doen: over het uitvoeren van een plan van aanpak
5.8 Doorzetten: over de implementatie van de gemaakte afspraken en
struikelblokken
6 De diagnose: de eigen gemeente in beeld
6.1 Bekendheid met het concept CJG
6.2 Inventariseren
6.3 Voorbeelden
7 Dromen en draagvlak
7.1 Inleiding
7.2 Uitwerking
7.2.1 Welkom
7.2.2 Missie en visie, strategie
7.2.3 Mogelijkheden, kansen en knelpunten
7.2.4 Formuleren en prioriteren van gezamenlijke doelstellingen
7.2.5 Actiepunten voor het plan van aanpak
7.2.6 Evaluatie
8 Denken: het maken van een plan van aanpak
8.1 Inleiding
8.2 Uitwerken naar een plan van aanpak
8.2.1 Een voorbeeld van een inleiding
8.2.2 Uitwerking van de projectorganisatie
8.2.3 Uitwerking van de programmalijnen
8.2.3.1 Projectactiviteiten voor de programmalijn primair proces
samenwerking
8.2.3.2 projectactiviteiten voor de programmalijn ontwerp van de
organisatie en bedrijfsvoering van het CJG
8.2.3.3 Projectactiviteiten voor de programmalijn huisvesting
8.2.3.4 Projectactiviteiten voor de programmalijn PR en Communicatie
8.2.4 Tijdsplanning
8.2.5 Kosten besparen
9 Doen: over het uitvoeren van het plan van aanpak
9.1 Inleiding
9.2 Het verbinden van de preventieve basiszorg
9.3 Het verbinden van de preventieve opvoed en opgroeihulp
9.4 Het verbinden van de zorg voor kinderen en gezinnen met een risico
9.5 Het verbinden van de zorg voor opvoeden en opgroeien op school
9.6 Samenwerken in de organisatie en de bedrijfsvoering van het CJG
9.7 Samenwerking bij het huisvesten en vormgeven van het CJG
9.8 Samenwerken in de communicatie en PR van en over het CJG
10 Doorzetten en struikelblokken
10.1 Inleiding
10.2 Aandachtspunten bij implementatie
10.3 Wie zal dat betalen?
10.4 Relatie CJG Onderwijs
10.5 Relatie CJG Jeugdzorg
10.6 Privacy
10.7 ICT en het CJG: Elektronisch Kinddossier en Verwijsindex
Deel IV Optimale communicatie van het Centrum voor Jeugd en Gezin
11 De doelgroepen bereiken
11.1 Het kind en het gezin centraal
11.2 Een voorbeeld
11.3 Basisregels effectief communiceren
11.4 Hoe wel en hoe niet; twee voorbeelden
11.5 Dromen en Diagnose stellen: de strategische uitgangspunten
definiëren
11.5.1 De CJG-Gids als instrument voor strategieontwikkeling
11.6 Denken: ontwikkelen vanuit strategie en vanuit de doelgroep
11.6.1 Voorbeelden van communicatiestrategieën
11.6.2 Voorbeelden van communicatiekanalen
11.7 Doen: de communicatie optimaal maken en afmaken
11.8 Doorzetten: het opvolgen van de communicatie-effecten met
onderzoek
11.9 Communicatie met de professionals in het CJG
Uitgeverij Van Gorcum