Management | Bedrijfs- en Organisatiekunde > Personeelsmanagement
Culturele Diversiteit en Assessment (4469)
verschillende mensen gelijke kansen
Auteur(s) Paulien Linnenbank, Inge Speelman-Tjoeng
Jaar 2009
Druk 1
Aantal pagina's 128
ISBN 9789023244967
Prijs EUR 16,50
Hoe kun je als professional ervoor zorgen dat cultureel
diverse kandidaten optimaal tot hun recht komen? Waar moet je rekening
mee houden en wat zijn de mogelijkheden voor het inrichten en
uitvoeren van een assessment dat mensen met cultureel diverse
achtergronden gelijke kansen biedt?
Onder invloed van demografische ontwikkelingen, maatschappelijke
veranderingen en internationalisering is de arbeidsmarkt veranderd.
Nederland vergrijst en verkleurt. Dit zal meer en meer effect hebben
op de personeelssamenstelling van organisaties. Werkgevers zullen
steeds vaker een beroep doen op mensen met een cultureel diverse
achtergrond. Het assessment zoals het standaard wordt gebruikt, om de
in-, door- en uitstroom van werknemers te beoordelen, lijkt minder
geschikt voor de nieuwkomers op de arbeidsmarkt. Maar wat zijn
eigenlijk die beperkingen en (belangrijker nog) wat zijn de
mogelijkheden om assessments voor cultureel diverse mensen fair te
maken? In dit boek wordt deze vraag beantwoord op basis van de
wetenschappelijke stand van zaken en aan de hand van ervaringen uit de
praktijk van de auteurs en gerenommeerde deskundigen uit de
assessmentwereld.
Daarnaast bevat het boek best practices waarmee de professional direct
aan de slag kan.
'Culturele Diversiteit en Assessment' is een helder geschreven,
praktisch boek voor iedereen die betrokken is bij in-, door- en
uitstroomvraagstukken en die optimaal wil omgaan met de veranderingen
in de samenleving en op de arbeidsmarkt.
Over de auteurs
Inge Speelman-Tjoeng is Arbeids- & Organisatiepsycholoog en
Systeemtherapeut. Zij heeft ruim achttien jaar ervaring als
HR-adviseur, assessmentpsycholoog en coach in het (internationale)
bedrijfsleven. Sinds 2002 werkt zij als zelfstandig gevestigd adviseur
met en voor mensen met een cultureel diverse achtergrond.
Paulien Linnenbank is Arbeids- & Organisatiepsycholoog. Zij heeft
twintig jaar ervaring met assessment, training en coaching, opgedaan
bij een aantal adviesbureaus, op de HRM afdeling van een
internationale organisatie en de laatste zeven jaar als zelfstandig
gevestigd adviseur. In de loop der tijd heeft zij assessments
uitgevoerd bij mensen met uiteenlopende achtergrond, in verschillende
talen en op verschillende continenten.
Beide auteurs zijn verbonden aan de werkgroep Culturele Diversiteit en
Assessment van de sectie Interculturalisatie van het Nederlands
Instituut van Psychologen.
Culturele Diversiteit en Assessment
Voorwoord
Inleiding
1 Uitgangspunten en begrippen: hoe de vork in de steel zit
1.1 Het assessment
1.1.1 In welke situaties worden assessments ingezet?
1.1.2 Wat bepaalt de kwaliteit en het succes van een assessment?
1.2 Culturele diversiteit: wat is dat?
1.3 Belangrijke methodologische begrippen
1.4 Culturele diversiteit en assessment: de essentie
2 Het voortraject: een goed begin is het halve werk
2.1 Doel- en vraagstelling
2.1.1 Het functieprofiel
2.1.2 Competenties
2.1.3 De kandidaat
2.2 Wat zijn de valkuilen en risicos in het voortraject bij cultureel
diverse
kandidaten?
2.2.1 Het functieprofiel
2.2.2 Competenties
2.2.3 De kandidaat
2.3 Best practices
2.3.1 Het functieprofiel
2.3.2 Competenties
2.3.3 De kandidaat
3 Het psychologisch interview: het ijs breken
3.1 De kwaliteit van het interview
3.1.1 De structuur van het interview
3.1.2 Op welke informatie is het interview gericht?
3.1.3 De competenties van de interviewer
3.1.4 Het beoordelingsproces
3.2 Wat zijn de valkuilen en risicos bij het interviewen van
allochtonen?
3.2.1 De structuur van het interview
3.2.2 Op welke informatie is het interview gericht?
3.2.3 De competenties van de interviewer
3.2.4 Het beoordelingsproces
3.3 Best practices
3.3.1 De structuur van het interview
3.3.2 Op welke informatie is het interview gericht?
3.3.3 De competenties van de interviewer
3.3.4 Het beoordelingsproces
4 Praktijksimulaties: de daad bij het woord voegen
4.1 Wat bepaalt de kwaliteit van praktijksimulaties?
4.2 Rollenspelen met acteurs
4.2.1 Wat bepaalt de kwaliteit van rollenspelen met acteurs?
4.3 Schriftelijke opdrachten
4.4 Simulaties gebaseerd op diverse media
4.5 Valkuilen en risicos bij het inzetten van praktijksimulaties bij
allochtone kandidaten
4.5.1 Rollenspelen met acteurs
4.5.2 Schriftelijke opdrachten
4.5.3 Simulaties op basis van diverse media
4.6 Best practices
4.6.1 Rollenspelen met acteurs
4.6.2 Schriftelijke opdrachten
4.6.3 Simulaties op basis van diverse media
5 Psychologische tests: meten is weten
5.1 Tests: kwaliteit, soorten en maten
5.1.1 Intelligentietests
5.1.2 Persoonlijkheidsvragenlijsten
5.1.3 Interesse- en beroepskeuzevragenlijsten
5.2 Beperkingen bij toepassing van psychologische tests bij
allochtonen
5.2.1 Intelligentietests
5.2.2 Persoonlijkheidsvragenlijsten
5.2.3 Interesse- en beroepskeuzevragenlijsten
5.3 Best practices
5.3.1 Intelligentietests
5.3.2 Persoonlijkheidsvragenlijsten
5.3.3 Interesse- en beroepskeuzevragenlijsten
6 Beoordeling, interpretatie en rapportage: ik zie, ik zie, wat jij
niet ziet
6.1 De veranderende rol van de psycholoog
6.2 Het onderscheid tussen beoordeling en interpretatie
6.3 Beoordeling
6.4 Interpretatie
6.5 Rapportage
6.6 Valkuilen en risicos
6.6.1 Beoordeling
6.6.2 Interpretatie
6.6.3 Rapportage
6.7 Best practices
6.7.1 Beoordeling
6.7.2 Interpretatie
6.7.3 Rapportage
7 Gelijke kansen voor iedereen?: roeien met de riemen die je hebt
7.1 Conclusies
7.2 Maatschappelijke discussie
7.3 Hoe nu verder?
Bijlagen
Bijlage 1 Checklist voortraject
Bijlage 2 Intakevragenlijst voor personen met een
niet-geheel-Nederlandse achtergrond
Bijlage 3 Verklarende woordenlijst
Bijlage 4 Dankwoord
Referentielijst
Uitgeverij Van Gorcum