Ingezonden persbericht
Persbericht
Nederlanders vertrouwen politici niet meer
Piloot en brandweerman gooien hoge ogen als het gaat om betrouwbaarheid
Amsterdam, 14 mei 2009 - Het vertrouwen in politici is de afgelopen vijf jaar gedaald tot een absoluut dieptepunt. Slechts 1 op de 10 Nederlanders geeft aan de volksvertegenwoordigers nog op hun woord te geloven. Daarmee hebben politici de autoverkopers verdrongen van de laatste plek op de lijst van meest betrouwbare beroepsgroepen. Artsen, brandweermannen en vliegtuigpiloten daarentegen verdienen onze voorkeur en zijn koplopers als het om ons vertouwen gaat. Dit en meer blijkt uit European Trusted Brands onderzoek 2009 van uitgeverij Reader's Digest dat is gehouden onder bijna 25.000 respondenten in 16 Europese landen.
Politici hebben afgedaan bij het grote publiek. Slechts 12% van de Nederlandse bevolking heeft nog vertrouwen in de staatsvertegenwoordigers. Daarmee hebben zij autoverkopers in hun onbetrouwbaarheid voorbijgestreefd. Ook een instantie als de overheid krijgt ervan langs; 56% van de ondervraagden geeft aan minder vertrouwen in de autoriteiten te hebben dan vijf jaar geleden. "De overheid levert niet datgene waar burgers behoefte aan hebben," verklaart trendwatcher Adjiedj Bakas de slechte scores. "We kampen met structurele problemen, maar er komen geen structurele oplossingen. Niet vanuit Nederland en niet vanuit Europa. Dat leidt tot ergernis en wantrouwen in het Nederlands kabinet en in de EU. Er zal een nieuwe generatie politici aan te pas moeten komen om het vertrouwen te herstellen," aldus Bakas in de nieuwste editie van Reader´s Digest.
Sprookje van brandweermannen en piloten
Uitzondering op de negatieve teneur is het vertrouwen in medewerkers in de zorg. Gemiddeld geeft negen van de tien consumenten vertrouwen te hebben in artsen en verpleegkundigen. De echte koplopers zijn brandweermannen en vliegtuigpiloten. In beide beroepen heeft meer dan 90 procent van de ondervraagden vertrouwen. Reden voor deze hoge score is het belang dat de mensen hechten aan de onmisbaarheid van het beroep. Mensen hebben het gevoel dat ze een politicus wel kunnen missen, maar een goede piloot is van levensbelang. "Niet voor niets willen alle jongetjes op de basisschool brandweerman of piloot worden. Er hangt een hoop geheimzinnigheid omheen. We zien brandweermannen en piloten zelden in actie," legt Bakas uit. "Zo wordt het sprookje in stand gehouden."
Status bankiers gedaald tot niveau voetbalspelers
Vertrouwen is het fundament voor economisch en maatschappelijk handelen. Door de economische crisis hebben bankiers en financieel adviseurs hun krediet grotendeels verspeeld. Slechts 18% van de consumenten heeft nog vertrouwen in de verrichtingen van deze beroepsgroep. Daarmee is hun status gedaald tot hetzelfde niveau als voetbalspelers.
European Trusted Brands 2009
Het European Trusted Brands onderzoek geeft voor het negende achtereenvolgende jaar inzicht in het vertrouwen van de Europese burger. Uit een database met 4,5 miljoen klanten selecteerden Reader´s Digest respondenten uit 16 verschillende landen, te weten: België, Duitsland, Engeland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Nederland, Oostenrijk, Polen , Portugal, Roemenie, Rusland, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland. In totaal deden 23.287 consumenten mee aan het onderzoek, waarvan 1039 uit Nederland.
- Einde bericht -
Over Reader's Digest
The Reader's Digest Association, Inc., is een internationale media- en marketingonderneming met meer dan 20 merken. Reader's Digest zorgt voor inspiratie, kennisontwikkeling en entertainment en brengt lezers/website bezoekers over de hele wereld met elkaar in contact. Het concern heeft vestigingen in 45 landen die boeken, tijdschriften, educatieve uitgaven en muziek- en videoproducten uitbrengen in lokale markten. Hiermee heeft Reader's Digest een totaal klantenbestand van 100 miljoen huishoudens in 79 landen opgebouwd. De onderneming publiceert 92 tijdschriften, waaronder 50 edities van Reader's Digest, het tijdschrift met de grootste oplage ter wereld, en onderhoudt 65 merkwebsites die 18 miljoen unieke bezoekers per maand genereren. De onderneming verkoopt wereldwijd 68 miljoen boeken, muziek- en videoproducten per jaar. Het hoofdkantoor is gevestigd in Pleasantville, New York.
**