Ingezonden persbericht
Avant-premiere Canvas Goudvis in het S.M.A.K
Goudvis
Michaël Borremans A Knife in the Eye
In avant-première in het S.M.A.K. op donderdag 14 mei
De Canvas-reeks Goudvis borstelt indringende televisieportretten van Belgische
topkunstenaars. Op zondag 17 mei gaat het in Goudvis op Canvas over Michaël
Borremans. Maar de Canvas-kijkers kunnen ook exclusief en in aanwezigheid van de
kunstenaar een avant-première van de Goudvis-documentaire bijwonen. Het S.M.A.K. zet
daarvoor zijn deuren open op donderdag 14 mei. Van 18.00 u. tot 21.00 u. zijn de
collecties gratis te bezoeken. Om 21.00 u. begint te filmvoorstelling die eveneens gratis
is.
Locatie S.M.A.K. Citadelpark 9000 Gent www.smak.be
Reservatie BoekjeBezoek info@boekjebezoek.be www.boekjebezoek.be
Goudvis volgt de kunstenaars een jaar
lang op het podium, in hun atelier, tijdens
repetities, premières en vernissages, maar
ook thuis, achter de coulissen van hun
`publieke' leven.
Daar komt de goudvis in zijn privé-bokaal
tot rust. Want hoe internationaal
gelauwerd deze artiesten ook zijn, in hun
biotoop vallen ze terug op zichzelf.
Hoe groot is de glans van het dagelijks
bestaan?
Michaël Borremans (Geraardsbergen, 1963) is
een laatbloeier. Opgeleid tot fotograaf en
graficus, hanteert hij sinds het midden van de
jaren negentig ook het penseel. Hij schildert in
een stijl die aan oude meesters doet denken, al
zit er in zijn virtuositeit altijd een weerhaakje:
wat je te zien krijgt is niet zelden beklemmend,
of regelrecht absurd. In 2001 veroorzaakte een
van z'n doeken sensatie op de kunstbeurs in
Basel. Twee jaar later exposeerde hij in New
York en in 2005 vestigde hij zijn naam in België,
met een van de druktst bezochte
tentoonstellingen in het S.M.A.K. De schilderijen,
tekeningen en intussen ook films van Borremans
vind je in belangrijke musea en collecties over de
hele wereld. Vooral de Amerikanen zijn er dol
op. "Het is niet bij te houden", zegt zijn New
Yorkse galeriehouder, "ook al omdat hij niet veel
produceert, maar wat hij maakt is altijd goed,
want hij is uitzonderlijk streng voor zichzelf."
Goudvis: Michaël Borremans A Knife in the Eye
In dit portret doet Michaël tijdens een bezoek aan het Kunsthistorisches Museum in Wenen
een knieval voor `de schilder der schilders': Velàzquez. Letterlijk: hij gaat op zijn knieën
zitten voor een doek van de Spaanse hofschilder en neemt een biddende houding aan.
Adoratie en (zelf)ironie in één beeld. Het typeert Borremans. Enerzijds schildert hij in een
`klassieke' stijl (de technische virtuositeit, het donker palet), anderzijds is z'n beeldtaal
nooit vrij van humor, ook al is die soms wrang. Een tekening uit 2000 bijvoorbeeld titelt hij:
"Chopped Heads Pronouncing the Word `Kaas' simultaneously".
Borremans maakte naam met absurdistisch-onheilspellende tekeningen en geheimzinnig-
verleidelijke schilderijen. De vorm wekt behagen op, de inhoud onbehagen. Zijn wapens
zijn insunuatie en suggestie.
`The good ingredients' is een cyclus tekeningen die aan een mise-en-scène van een
concentratiekamp doet denken: menselijke figuren liggen bij klaarlichte dag in
geometrische patronen op de grond. Andere personages staan rechtop. Voeren zij het
bevel? Of liggen de figuren daar uit vrije wil - maar waarom dan keurig in patronen? Eén
van die tekeningen `Two circles' diende als hoes van Vantage Point, de jongste CD van
dEUS. Tom Barman legt uit waarom, in dit portret van een schilder die ook zingt en gitaar
speelt. Met enkele collega's vormt hij `The Singing Painters' - we zien hen aan het werk
tijdens de viering van 50 jaar vrienden van het S.M.A.K.
Michaël Borremans is er lang van uitgegaan dat hij nooit succes zou hebben. Gaf om den
brode les in een kunsthumaniora ("daarin was ik zeer ouderwets: je moet ze technieken
aanleren, en geen tijd verliezen met conceptuele blabla"), en leerde zichzelf schilderen. Pas
in 1995 gaf hij zijn eerste solotentoonstelling, in het kraakpand van galerie Croxhapox in
Gent. Pas na een ommetje in Basel en New York kreeg hij in het S.M.A.K. in Gent een grote
tentoonstelling, die z'n doorbraak betekende in eigen land. Vandaag is zijn werk (intussen
uitgebreid met films die aan tableaux vivants doen denken) in belangrijke musea en
collecties over de hele wereld te vinden. Omdat hij zo kritisch is over eigen werk, ligt z'n
productie laag. Elk werk moet "a knife in the eye" zijn, zegt hij. De vraag overtreft het
aanbod.
Getuigenissen:
Ann Demeester, galerie de Appel, Amsterdam
David Zwirner, galerie Zwirner, New York
Hans van Heirseele, kunstencentrum Croxhapox, Gent
Frank Demaegd, galerie Zeno X, Antwerpen
Jeffrey D. Grove, Cleveland Museum of Art
Tom Barman, muzikant
Hanna Schouwink, galerie Zwirner, New York
Jan Hoet, curator
Anna Dops, kunstenares
Delfim Sardo, curator, Lissabon
Magnus af Pedersens, Moderna Museet, Stockholm
Scenario en regie: Guido De Bruyn / Interview: Jef Lambrecht en Anna Luyten
Productie: Lea Van Egdom / Een programma van VRT Cultuur voor Canvas.
Goudvis Michaël Borremans: avant-première in het S.M.A.K.
op donderdag 14 mei
Goudvis: Michaël Borremans: zondag 17 mei om 21.30 u. op Canvas
www.canvas.be
Ingezonden persbericht