Gemeente Hulst


Persbericht - 14.05.2009

Klanttevredenheidsonderzoek gemeentewinkel

Op 17 november 2008 werd in Hulst de gemeentewinkel geopend. Na de eerste maanden wilde de gemeente graag weten hoe de klanten deze nieuwe vorm van dienstverlening ervaren. Zijn zij tevreden over de gemeentwinkel? Op die vraag kan nu een bevestigend antwoord worden gegeven. De geënquêteerden gaven een gemiddeld rapportcijfer van 7,88.

In de periode van 23 maart t/m 24 april 2009 werden er 250 personen geënquêteerd in de gemeentewinkel. De enquêtes werden op verschillende tijdstippen en verschillende dagdelen afgenomen. Ongeveer 75 % van de bezoekers van de gemeentewinkel komt voor een product van het taakveld bevolking. Dit zijn met name identiteitsbewijzen, rijbewijzen, uittreksels, huwelijken, overlijden/geboorten, etc.

Wachttijden
Circa 90 % van de bezoekers was tevreden over het tijdsbestek waarbinnen zij werden geholpen.
Een kleine 10 % vond dat de wachttijden te lang waren. Van deze mensen kwam circa 85 % voor een product van het taakveld bevolking. Omdat het grootste gedeelte van de bezoekers voor deze producten komt, is dat niet verwonderlijk. Er is sprake van een wachtperiode bij piekmomenten. Deze constatering werd ook intern reeds gedaan. De oplossing kan 3-ledig zijn.
Enerzijds zou uit de back-office iemand kunnen bijspringen. Daarnaast is het een optie om de baliemedewerkers allrounder te maken, zodat zij bij piekmomenten voor opvang kunnen zorgen.
Een 3e oplossing is ondertussen ingevoerd. Deze houdt in dat bezoekers die hun identiteitsbewijs c.q. rijbewijs komen ophalen, hiervoor aan de centrale balie terecht kunnen.
Van de personen die de wachttijden te lang vonden, kwam een kleine 8 % enkel een formulier ophalen. Ook op dit punt is per direct een 1e aanpassing doorgevoerd. Een groot deel van de aanvraagformulieren kunnen nu bij de centrale balie worden opgehaald.

Vriendelijk & behulpzaam
De receptionisten aan de centrale balie worden door bijna 100 % van de bezoekers vriendelijk & behulpzaam bevonden. Alle geënquêteerden op een enkeling na beoordelen de behandeld ambtenaren als vriendelijk & deskundig. Er kan tevredenheid zijn over de wijze waarop klanten worden ontvangen en geholpen. Het streven is om dit niveau vast te houden.

De gemeentewinkel is een verbetering
72 % van de geënquêteerden is van mening dat de gemeentewinkel een verbetering is ten opzichte van de voormalige situatie in het stadhuis. Dat is een ruime groep.
De opening van de gemeentewinkel kan dus zeer zeker worden gezien als een verbetering van de dienstverlening.
Slechts zon 7 % vond het voorheen beter. Het nummertjessysteem en het gebruik van te weinig balies worden als minpunten beschouwd door deze groep. Bij het nummertjessysteem mist men helderheid over de wachttijd. Ook is het niet voor iedereen duidelijk waarom soms iemand die later binnenkomt eerder geholpen wordt. Dit zijn aandachtspunten.

Inrichting gemeentewinkel
Ruim 90 % is tevreden over de inrichting van de gemeentewinkel. Naast het kleurgebruik in de ruimte, wordt met name de wachtruimte hierbij als verbeterpunt naar voren geschoven. De koffieautomaat scoort goed. Extra leesmateriaal en o.a. een klok zijn wensen die eenvoudig tegemoet kunnen worden gekomen. Om het gevoel van privacy te vergroten, zullen de baliemedewerkers nog allerter zijn op het gebruik van de spreekkamers voor het voeren van privacygevoelige gesprekken.

Digitale dienstverlening
Tenslotte is bij de geënquêteerden ook gepolst naar hun zienswijzen met betrekking tot digitale dienstverlening. Iets meer dan de helft van de mensen staat hier positief tegenover. 16,8 % heeft geen uitgesproken mening. 27,6 % staat er negatief tegenover. Over de gehele leeftijdsbreedte zijn er geënquêteerden die niet zitten wachten op digitale ontwikkelingen. De gemeente zal zich dus moeten concentreren op 3 manieren van dienstverlening: persoonlijk, telefonisch en digitaal!

---

Gemeente Hulst stafafdeling - Communicatie
Micaëla Van Bunder (gemeentevoorlichter)
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: communicatie@gemeentehulst.nl