Gemeente Alphen aan den Rijn
nodig bij RijnstreekHopper
Verbetering nodig bij RijnstreekHopper
De voorlopige uitkomsten van het onderzoek naar het functioneren van
de RijnstreekHopper bevestigen tot nu toe de klachten en signalen van
ontevredenheid van de gebruikers. Het onderzoeksrapport moet nog
definitief worden gemaakt. De prestaties van de RijnstreekHopper
blijken op enkele punten onder de maat te zijn. De meeste klachten
gaan over de stiptheid van het vervoer.
Conclusies Mobycon
Voor de regiotaxisystemen die opereren op basis van stiptheidseisen
geldt doorgaans een stiptheidseis van 90 % tot 95 %. Volgens het
onderzoek scoort de RijnstreekHopper - waarbij contractueel geen
stiptheidseisen zijn vastgelegd een stiptheid van 70%. De meeste
klachten gaan dan ook over de stiptheid. Verder blijken de gebruikers
niet goed op de hoogte te zijn van de spelregels. Zo weten zij over
het algemeen niet dat de vervoerder hen moet bellen als de
RijnstreekHopper meer dan 15 minuten vertraagd is. Ook weet men niet
dat de vervoerder verplicht is ander vervoer aan te bieden als de rit
niet of niet op tijd gereden kan worden. Het onderzoek is uitgevoerd
onder gebruikers van de RijnstreekHopper in alle Rijnstreekgemeente en
geeft in alle gemeente hetzelfde beeld. Gebruikers van de
RijnstreekHopper willen het liefst dat de stiptheid verbetert.
Aanbevelingen
De stiptheid kan verbeteren door in het nieuwe contract met de
vervoerder een realistische stiptheidseis op te nemen. In het nieuwe
contract moet opgenomen worden dat de vervoerder beloond wordt bij
goed presteren en gestraft bij slechte prestaties.
Onderzoeksbureau Mobycon beveelt verder aan om de spelregels op enkele
punten aan te passen en aan te scherpen. De communicatie over de
spelregels moet ook verbeterd worden.
Op dit moment wordt gewerkt met het contract uit 2000. Het was het
eerste CVV-contract in de regio. Zowel met de RijnstreekHopper als met
andere CVV-systemen uit de regio is inmiddels veel ervaring opgedaan.
Aanleiding en opzet onderzoek
In verband met aanhoudende klachten en signalen van ontevredenheid,
heeft de gemeenteraad in oktober 2008 gevraagd onderzoek te doen naar
het functioneren van de RijnstreekHopper. Onderzoekbureau Mobycon
heeft zowel de ritgegevens als de klachten uit 2008 geanalyseerd.
Verder is er een schriftelijke enquête gehouden onder 2100
Wmo-pashouders in de regio, waarvan 1200 in Alphen aan den Rijn. Ook
is er een vergelijking gemaakt met de prestaties van andere CVV
systemen.
Vervolg
De voorlopige uitkomsten van het onderzoek worden voorgelegd aan de
Stichting CVV Rijnstreek, de vervoerder, de overige
Rijnstreekgemeenten en de provincie Zuid-Holland met de vraag om een
reactie te geven. Als deze reacties door Mobycon zijn verwerkt wordt
het rapport aan de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn aangeboden.
Nieuwe aanbesteding
De Stichting CVV is op dit moment bezig met het opstellen van het
programma van eisen voor de nieuwe aanbesteding. De wensen van zowel
de portefeuillehouders Wmo en Verkeer en Vervoer uit de
Rijnstreekgemeenten als de provincie Zuid-Holland worden meegenomen in
de aanbesteding. De Stichting CVV is, in opdracht van de
Rijnstreekgemeenten en provincie, belast met het toezicht op een goede
uitvoering van het contract met de vervoerder. De afgelopen jaren zijn
er veel ontwikkelingen geweest in het contractbeheer. In de huidige
contracten is het bijvoorbeeld gebruikelijk een bonus/malus systeem en
een stiptheidseis op te nemen. Dit zal naar verwachting ook gelden
voor het nieuwe contract voor de RijnstreekHopper. Vanaf 1 januari
2010 moet het RijnstreekHoppervervoer volgens een nieuw contract
worden uitgevoerd.
© Gemeente
Alphen aan den Rijn
Stadhuisplein 1
2405 SH Alphen aan den Rijn
Tel: 0900 - 481 11 11
Fax: (0172) 46 55 64
gemeente@alphenaandenrijn.nl
Postbus 13, 2400 AA
Alphen aan den Rijn