Gemeente Almelo

Dienstverlening Gemeente Almelo twee keer goed gewaardeerd

14 mei 2009 - De klantwaardering voor de publieksdienstverlening van de Gemeente Almelo is een 8. Zo blijkt uit onderzoek door TNS NIPO. De waardering voor de dienstverlening van de Gemeente Almelo is hiermee hoger dan vorig jaar (7,9). Almelo neemt de 6e plaats in de lijst van 104 deelnemende gemeenten. Naast de Benchmark Publiekszaken is er ook onderzoek gedaan naar de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). In dit onderzoek haalt Almelo een 7,8.

Benchmark Publiekszaken

Aan de Benchmark Publiekszaken heeft de gemeente Almelo voor de vijfde keer meegedaan. Vijf jaar op rij staat de publieksdienstverlening van de gemeente Almelo in de top 10, onderdeel klanttevredenheid. Gemiddeld wordt bij de deelnemende gemeenten de klanttevredenheid beoordeeld met een 7,7. De hoogste waardering geven klanten aan de vriendelijkheid, deskundigheid en inleving door de medewerkers van de gemeente. Dit geldt zowel voor de telefonische dienstverlening als de dienstverlening aan de balie. Daarnaast krijgt de overzichtelijkheid van de entree van het stadhuis duidelijk een hogere waardering dan voorgaande jaren. Ook is in de beleving van klanten de wachttijd gedaald. Op verschillende gebieden ziet de Gemeente nog verbeteringsmogelijkheden. Almelo steekt de komende jaren met name in op telefonische dienstverlening. Ook wordt gewerkt aan meer werken op afspraak en kunnen klanten steeds meer zaken digitaal afhandelen via het e-loket.

Het klanttevredenheidsonderzoek is uitgevoerd door TNS Nipo, in opdracht van de Vereniging Van Gemeenten (VNG). Daarbij zijn bijna 14.000 bezoekers van de gemeentelijke balies ondervraagd. Het grootschalig onderzoek maakt deel uit van Benchmarking Publiekszaken, een project waarin ruim 100 gemeenten hun prestaties meten en vergelijken met als doel het verbeteren van de dienstverlening.

Benchmark WMO
Naast de benchmark Publiekszaken is er ook onderzoek gedaan naar de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). In dit onderzoek haalt Almelo een 7,8. Onderwerp van onderzoek was hoe de gemeente inwoners informeert en adviseert over zowel individuele voorzieningen (huishoudelijke hulp, rolstoel) als algemene voorzieningen (voorzieningen die voor iedereen toegankelijk zijn zoals dagbesteding). Met de invoering van de WMO in 2007 heeft de Gemeente Almelo er bewust voor gekozen om de inhoudelijke deskundigheid in te zetten in de frontoffice. Hierdoor wordt direct de informatie bij de klant opgehaald die van belang is voor de verdere stappen in het aanvraagproces.