* Campagne
CGB-ONDERZOEK NAAR DISCRIMINATIE DE HAAGSE HOGESCHOOL BIEDT INZICHT EN
OPLOSSINGEN
14-05-2009 Uit onderzoek van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB)
blijkt dat verschillende mechanismen een rol spelen bij het ontstaan
en in stand houden van discriminatie binnen De Haagse Hogeschool.
Zowel allochtone als autochtone studenten en docenten blijken
(stelselmatig) discriminatie te ervaren. Het onderzoek geeft inzicht
in de onderliggende mechanismen die discriminatie in de hand werken én
biedt handvatten hoe deze aan te pakken.
Het college van bestuur van De Haagse Hogeschool onderschrijft de
conclusies en heeft toegezegd de aanbevelingen op te volgen.
Discriminatiemechanismen
Aanleiding voor het onderzoek vormden meerdere klachten bij de CGB
tegen De Haagse Hogeschool. Met dit zogeheten onderzoek uit eigen
beweging wilde de CGB mogelijke patronen binnen de hogeschool en de
mechanismen die hiertoe leiden in kaart brengen. Het onderzoek is
uitgevoerd door onderzoeksbureau De Beuk en richtte zich op de
opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD). De opleiding
Commerciële Economie (CE) vormde een controlegroep. De geconstateerde
discriminatiemechanismen doen zich voor in de bredere context van de
Nederlandse samenleving, binnen de hogeschool als geheel en in
verschillende mate binnen de opleidingen.
in de Nederlandse samenleving
Zowel allochtone als autochtone betrokkenen ervaren in meer of mindere
mate een negatieve doorwerking van de verscherping in het
maatschappelijk debat over etniciteit en religie. Daarnaast speelt het
taboe op het benoemen van discriminatie. Dit vertaalt zich in bepaalde
reactiepatronen als de term discriminatie valt (ontkenning, verkeerd
begrijpen, afdoen als gelegenheidskwesties) wat een adequate
behandeling ervan lastig maakt. Dat speelt temeer als een groeiende
diversiteit in de studentenpopulatie extra vaardigheden vereist van
docenten.
binnen De Haagse Hogeschool
De hogeschool draagt al jaren actief een diversiteitsbeleid uit. Een
effectieve doorvertaling naar de dagelijkse lessituatie ontbreekt
echter bij beide onderzochte opleidingen. Deze discrepantie tussen de
ervaringen op de werkvloer en de optimistische boodschap op
organisatieniveau bood onvoldoende bescherming en hield onvoldoende
rekening met ontstane gevoelens. Hierdoor kon een voedingsbodem voor
discriminatie ontstaan en voortbestaan en werd het onderwerp haast
onbespreekbaar.
binnen MWD
De MWD opleiding kenmerkt zich door de specifieke combinatie van
normatieve vakinhoud (hoe zaken horen binnen de samenleving) en een
cultuur waarin bij discussies zowel docenten als studenten zich soms
persoonlijk gekwetst voelen door de opvattingen van anderen. Een
gebrek aan sturing en de ruimte die medewerkers nemen om naar eigen
inzicht met spelregels en procedures om te gaan, schept ruimte voor
discriminatie en de beleving van discriminatie.
Deze mechanismen vertonen een sterke onderlinge samenhang en zijn niet
los van elkaar te bezien. De specifieke combinatie van de
geconstateerde mechanismen maakt dat er bij MWD sprake is van
stelselmatige discriminatie. Bij CE beperkte discriminatie zich tot
incidenten. Op organisatieniveau bood de hogeschool te weinig
bescherming.
Spraakverwarring
Naast de genoemde discriminatiemechanismen speelt ook spraakverwarring
een rol in de ontstane situatie binnen de hogeschool. Medewerkers en
studenten hanteren verschillende invullingen van het begrip
discriminatie en beoordelen daarmee eenzelfde situatie of opmerking
dan ook anders. Dat heeft ertoe geleid dat in sommige gevallen
autochtone medewerkers en leerlingen zich onterecht beschuldigd voelen
van discriminatie. Voor allochtone medewerkers en leerlingen geldt dat
zij onvoldoende erkenning krijgen voor wat zij als discriminatie
ervaren.
Betekenis onderzoeksuitkomsten voor De Haagse Hogeschool
De hogeschool voert een diversiteitsbeleid dat niet voldoende
effectief is gebleken. Zeker gezien het complex aan
discriminatiemechanismen was dat ook niet gemakkelijk. Het ontslaat de
hogeschool echter niet van haar zorgplicht als werkgever en
onderwijsaanbieder. Dit onderkent het bestuur van de hogeschool die
constructief en actief heeft meegewerkt aan het onderzoek. Zij herkent
zich in de conclusies en heeft de aanbevelingen inmiddels opgenomen in
een (concept) actieprogramma. Door het bloot leggen van de genoemde
mechanismen is er nu zicht op de oorzaken, waardoor een effectiever
aanpak van discriminatie mogelijk is.
Meerwaarde onderwijsveld
De voorgenomen maatregelen van de hogeschool zijn gebaseerd op de
aanbevelingen van de CGB, die de komende jaren dit proces binnen de
school op afstand zal blijven volgen. De ervaringen in dit
onderzoekstraject zijn voor de CGB aanleiding om in gesprek te gaan
met het onderwijsveld. Doel is de opgedane expertise breed te delen.
Meer informatie
Het volledige onderzoek en de conclusies die de CGB hieraan verbindt
zijn na te lezen op deze website. Voor meer informatie kunt u contact
opnemen met: Commissie Gelijke Behandeling (CGB), Marcel Scholten,
perswoordvoerder, via 030 888 3 888 of 06 481 300 42.
Contact
Wilt u een klacht indienen of heeft u een juridische vraag aan de CGB?
Bel op werkdagen tussen 14:00 uur en 16:00 uur het juridisch spreekuur
(030 888 38 88)
Postbus 16001| 3500 DA Utrecht| T 030 888 38 88| F 030 888 38 83| E
info@cgb.nl| Teksttelefoon 030 888 38 29
Commissie Gelijke Behandeling