Consumentenbond
---
14 mei 2009
Aansprakelijkheid bij misbruik privé-gegevens EPD niet duidelijk
Consumenten en patiënten hebben in het Elektronisch Patiënten Dossier
(EPD) weliswaar zeggenschap over hun privé-gegevens, maar het is
onduidelijk wie aansprakelijk is als de informatie in verkeerde handen
valt én waar mensen in zo'n geval kunnen aankloppen. De bond roept het
ministerie van VWS op om voor de invoering van het EPD maatregelen te
treffen door aansprakelijkheid bij wet te regelen.
De bond heeft het EPD geanalyseerd en presenteerde zijn bevindingen 14
mei op het symposium Privé-gegevens. De afgelopen jaren heeft de bond
veelvuldig aangedrongen op invoering van het EPD. Het kan bijdragen
aan een betere kwaliteit van zorg en sluit bovendien aan bij de
mobiele patiënt, die zijn zorg ook buiten de regio haalt. Echter,
meldplicht en aansprakelijkheid voor situaties waarin het misgaat met
privé-gegevens zijn niet of niet voldoende vastgelegd in wet- en
regelgeving. De bond wil risicoaansprakelijkheid voor bedrijven en
overheden, zodat zij altijd aansprakelijk zijn. Daarnaast wil de bond
dat er snel een laagdrempelig loket komt voor individuele
klachtafhandeling.
Peiling
In aanloop naar het symposium hield de bond een peiling over hoe
consumenten omgaan met het afgeven van hun privé-gegevens en hoe zij
denken dat bedrijven en overheden ermee omgaan. Van de 926
respondenten geeft 84% aan in te zien dat je voorzichtig moet omgaan
met het geven van privé-gegevens op internet. 78% denkt dat zij niet
altijd zelf bepalen wat er met die gegevens gebeurt. Opvallend is dat
55% niet weet waar ze terecht kunnen met klachten over het gebruik van
hun privé-gegevens. 67% weet niet hoe privé-gegevens van internet te
verwijderen.
---