1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/3599
Uw kenmerk
Datum 13 mei 2009 2009Z06916/2009D18808
Onderwerp Commissievragen Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de aanvullende vragen die de vaste commissie voor
Verkeer en Waterstaat heeft gesteld over de boordcomputer taxi (BCT).
1. Kunt nog eens helder op een rij zetten wat, mede in acht genomen de huidige
stand der techniek, de voordelen zijn van de boordcomputer ten opzichte van
andere, bij de taxicentrales beschikbare geautomatiseerde systemen?
De commissie verzoekt u daarbij de volgende aspecten te betrekken:
a. Wat biedt de boordcomputer extra aan informatie, die uit bestaande systemen
niet valt te destilleren?
b. Welke juridische aspecten spelen een rol bij de keuze voor de boordcomputer
en kan aan die aspecten ook invulling worden gegeven via systemen zoals
bijvoorbeeld in gebruik bij bijvoorbeeld de taxicentrales van Amsterdam,
Rotterdam en Utrecht?
c. Welke privacyaspecten spelen een rol bij de invoering van de boordcomputer
respectievelijk bij het gebruik van bij een aantal centrales bestaande
systemen, en kan naar uw mening aan mogelijke bezwaren op dit vlak
tegemoet worden gekomen?
1. Een BCT is een geautomatiseerd handhavingssysteem; de bij taxicentrales
beschikbare geautomatiseerde systemen zijn dat niet. Indien deze systemen
worden aangevuld met de functionaliteiten en uitgangspunten van de BCT-
regelgeving, kunnen ze wel als dusdanig dienen. Dé boordcomputer bestaat
immers niet. Een geautomatiseerd systeem moet voldoen aan een aantal
functionaliteiten om voor handhaving ingezet te kunnen worden. De
betrouwbaarheid van het systeem en van de geregistreerde gegevens staat
daarbij centraal. Met de sector, waaronder een vertegenwoordiging van de leden
van KNV-taxi en Connexxion, zijn de minimale specificaties van de BCT
overeengekomen. Ik licht er hier drie uit ter verduidelijking van het antwoord op
de vraag.
Voor handhaving is het belangrijk dat de geregistreerde gegevens juist,
onweerlegbaar en volledig zijn. Een belangrijk onderdeel van de verplichte
functionaliteit is daarom de digitale handtekening. De digitale handtekening
vervangt de handgeschreven handtekening op de huidige papieren registratie.
Met deze digitale handtekening krijgen de digitaal geregistreerde gegevens
a
agina 1 van 5
---
rechtskracht, waardoor ze te gebruiken zijn voor de rechter. Zonder deze digitale
Datum
handtekening hebben de gegevens voor het OM onvoldoende bewijskracht. 13 mei 2009
Ons kenmerk
Daarnaast is het voor handhaving van belang dat de geregistreerde gegevens op VENW/DGMo-2009/3599
een uniforme wijze worden vastgelegd. Hierdoor zijn handhavende instanties in
staat om de gegevens van alle BCT's uit te lezen, te verwerken en indien nodig
aan elkaar te relateren (indien bijvoorbeeld een chauffeur bij meerdere
ondernemingen werkt). Om dit te realiseren bevatten de functionaliteiten ook
voorschriften voor de vorm en wijze waarop de gegevens beschikbaar gesteld
dienen te worden.
Een derde belangrijk element van de verplichte functionaliteit is dat de gegevens
ook voor een bepaalde periode in de auto opgeslagen dienen te zijn. In geval van
straatcontroles moeten handhavende instanties ter plekke bij de (recente)
gegevens kunnen voor controle. Hoewel de straatcontroles op termijn mogelijk in
aantal minder nodig zijn en meer gericht ingezet worden vanwege de
digitalisering, zal er aan dit type controle altijd behoefte blijven.
Veel van bovengenoemde functionaliteiten zijn nog niet of slechts gedeeltelijk
aanwezig in de huidig beschikbare systemen. De systemen moeten in dat geval
worden aangepast. In de uitgebreide consultatie afgelopen twee jaar met de
sector is afgesproken dat de regelgeving zich beperkt tot de functionaliteiten die
minimaal nodig zijn voor handhaving en dat er maximaal wordt gestreefd naar
aanpassings- en uitbreidingsmogelijkheden voor de ondernemer zelf indien deze
dat wenst. Voor een kleine taxiondernemer en een zzp-er zal mogelijk de basis-
functionaliteit volstaan, terwijl grotere ondernemingen wellicht kiezen voor
uitgebreidere systemen met aanvullende functionaliteiten, zoals verbinding met
de centrale. Tevens hebben ondernemers en fabrikanten de gelegenheid om
hierbij de meest moderne technieken toe te passen omdat de specificaties zo veel
als mogelijk functioneel zijn voorgeschreven en niet technisch. De regelgeving
van de BCT biedt daarmee flexibiliteit en diverse keuzemogelijkheden voor de
sector.
De functionaliteiten van de BCT zijn onderdeel van een groter geheel. Samen met
het handhavingsbeleid en de verdere digitalisering van de handhaving richt ik mij
op een effectieve handhaving in de taxisector. De huidige situatie, met de
papieren registratie, is vrij eenvoudig te manipuleren. Met de grotendeels
geautomatiseerde registratie en betrouwbare BCT zullen kwaadwillende
chauffeurs minder gemakkelijk kunnen malverseren. Dit komt de gehele sector
ten goede.
a. Wat betreft gegevens registreert een BCT drie soorten, te weten de
ritgegevens, de rij- en rusttijden en de events van de BCT. Laatstgenoemde
betreft informatie over bewerkingen op of met de BCT zoals stroomstoring of
uitval van een sensor. Deze informatie dient vooral handhavingsdoeleinden. Bij
storingen die de betrouwbaarheid van de BCT aantasten, dient de ondernemer de
BCT te laten nakijken bij een erkende werkplaats. Indien er bij het uitlezen van de
BCT iets opvallends wordt gevonden, is dat aanleiding voor handhaving of nader
onderzoek.
Net zomin als er sprake is van dé BCT, is er ook geen sprake van dé bestaande
systemen. Er zijn diverse systemen op de markt die in meer of mindere mate
bepaalde informatie registreren en beschikbaar stellen. Een vergelijking hiermee
Pagina 2 van 5
is dan ook niet mogelijk, laat staan dat er één systeem wordt uitgekozen dat voor
Datum
alle ondernemingen verplicht wordt gesteld. De sectorvertegenwoordiging van 13 mei 2009
KNV en Connexxion heeft zich over deze optie dan ook negatief uitgesproken. Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/3599
b. Goede handhaving vereist sterk bewijsmateriaal in geval van een rechtsgang.
In artikel 3:15a van het Burgerlijk Wetboek worden eisen gesteld om ervoor te
zorgen dat een elektronische handtekening dezelfde rechtsgevolgen heeft als een
handgeschreven handtekening. Voorwaarde voor een volwaardige en volledige
elektronische dienstverlening is een betrouwbaar mechanisme dat kan zorgen
voor dezelfde waarborgen die momenteel gelden in de papieren wereld. De PKI
(Public Key Infrastructure) voor de overheid moet het mogelijk maken dat
communicerende partijen de (juridische) zekerheid krijgen dat:
- degene die de dienst afneemt of de dienst verleent ook daadwerkelijk is wie
hij zegt te zijn (identificatie en authenticiteit);
- een bericht door een bepaalde persoon is verzonden of een document door
een bepaalde persoon is ondertekend en dit achteraf ook niet kan worden
ontkend (elektronische handtekening en onweerlegbaarheid) en
- communicatie beschermd is tegen ongewenste inzage (vertrouwelijkheid en
privacy) of wijziging (integriteit) door derden.
PKI is dus noodzakelijk wanneer op een van deze punten (juridische) zekerheid
vereist is.
Om een boordcomputer taxi als handhavingsinstrument te laten fungeren, geldt
dat de juridische zekerheid noodzakelijk is en zware beveiligingseisen getroffen
moeten worden. Een gekwalificeerde digitale handtekening moet ervoor zorgen
dat de juistheid en volledigheid van de registratie aantoonbaar is waardoor de
gegevens strafrechtelijk en bestuursrechtelijk gebruikt kunnen worden.
c. In verband met de privacyaspecten van de invoering van een verplichte
boordcomputer heb ik het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP)
gevraagd een advies uit te brengen over het ontwerpbesluit. De boordcomputer
registreert altijd een beperkte set van gegevens, waaronder positiegegevens,
ongeacht of er taxivervoer wordt verricht. Met de positiegegevens van de auto
wordt het mogelijk om na te gaan of er taxivervoer wordt verricht zonder dat men
de noodzakelijke registratie bij heeft gehouden. Op het moment dat er sprake is
van een privérit, is er echter sprake van een andersoortige opslag van
positiegegevens dan gedurende de periode waarin er taxivervoer wordt verricht.
Om de privacy van de chauffeur te waarborgen is er een set van maatregelen
getroffen die ervoor moeten zorgen dat de gegevens slechts benaderbaar zijn
onder bepaalde waarborgen (o.a. vier ogen principe) en uitsluitend als er sprake
is van ernstig vermoeden van overtreding. Het CBP is van oordeel dat er door de
in het ontwerpbesluit opgenomen technische en organisatorische maatregelen
voldoende rekening is gehouden met de privacybelangen van de betrokkenen.
Ik heb de privacyaspecten van de diverse reeds bestaande systemen niet
onderzocht. Hierdoor kan ik op deze vraag dan ook geen antwoord geven. Ik acht
dit ook niet opportuun, gezien de beantwoording van de rest van de vraag.
2. Is het waar dat, als gevolg van eisen die aan de informatie vanuit de
boordcomputer worden gesteld, de kans op frauduleuze handelingen toeneemt?
Te denken valt aan zaken als handmatige invoer, handmatig uitlezen,
kwetsbaarheid van de pas en de mogelijkheid om te frauderen door simpelweg de
Pagina 3 van 5
pas aan anderen ter hand te stellen. Met andere woorden: wordt met de invoering
Datum
van de boordcomputer niet een veelheid van mogelijkheden tot frauderen 13 mei 2009
geïntroduceerd? Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/3599
2. Vergeleken met de huidige registratieverplichting neemt het aantal handmatige
handelingen sterk af. Vanwege het terugdringen van fraudemogelijkheden en
borgen van de betrouwbaarheid is het aantal handmatige handelingen tot een
minimum beperkt en worden gegevens zoveel mogelijk automatisch gegenereerd.
Voorbeelden van automatische registratie zijn de automatische positiebepaling, de
afgelegde afstand en begin- en eindtijd van de rit en de dienst.
De afgelegde afstand van het voertuig wordt automatisch door twee sensoren
gemeten, die elkaar controleren. Daarnaast is voor iedere inspecteur de
geschiedenis van het wijzigen van instellingen van de boordcomputer
opvraagbaar via de registratie van de events. Ook alle onregelmatigheden in het
functioneren van de boordcomputer, die immers aanwijzingen kunnen zijn voor
pogingen tot fraude, worden geregistreerd en kunnen niet ongemerkt worden
gewist. Naast het verminderen van het aantal handmatige handelingen, nemen
door de invoering van een boordcomputer dus ook de mogelijkheden toe om
onjuiste handmatige handelingen op te sporen en daartegen op te treden.
3. Welk bedrag is straks een ondernemer per taxi kwijt (exclusief financiële
tegemoetkoming van het Rijk) voor het monteren en in gebruik stellen van de
boordcomputer?
3. Op deze vraag kan ik geen direct antwoord geven vanwege de
uitvraagsystematiek die met de sector is afgesproken. In overleg met de branche
is besloten de specificaties open in de markt te zetten om marktwerking optimaal
te bevorderen. Dit houdt in dat in de regelgeving alleen de minimaal benodigde
functionaliteit wordt opgenomen waaraan een boordcomputer moet voldoen om
een typegoedkeuring te krijgen. Het is aan fabrikanten om hieraan invulling te
geven.
In overleg tussen ondernemers en fabrikanten kan worden bepaald of de
functionaliteit van de BCT aangevuld wordt met functionaliteit die door
ondernemers gewenst wordt. Het resultaat van de onderhandeling tussen
ondernemer en fabrikant bepaalt vervolgens de prijs. De keuze voor
marktwerking die ik in overleg met de branche heb gemaakt, heeft tot gevolg dat
ik geen invloed heb op de prijs en deze vraag dan ook niet kan beantwoorden.
4. Welke gevolgen heeft de invoering van de boordcomputer voor zogenaamde
taxibusjes (collectief vervoer) en kan dit leiden tot hogere prijzen van het
contractvervoer?
4. De BCT is een handhavingsinstrument voor de regelgeving van de ritgegevens
en rij- en rusttijden. Deze regelgeving geldt voor de gehele taxisector, inclusief
het contractvervoer. Met een BCT zal de handhaving op de naleving van de
regelgeving ook in de contractsector efficiënter worden.
Daarnaast kunnen opdrachtgevers in het contractvervoer betrouwbaardere
informatie krijgen over de dienstverlening en kan de taxionderneming effectiever
aantonen dat bepaalde diensten zijn geleverd.
Wat het effect van deze efficiencywinst is, is op voorhand moeilijk te zeggen.
Pagina 4 van 5
Met de voorgeschreven minimale functionaliteiten en specificaties voor een
Datum
boordcomputer is sprake van een kostenpost die, zoals ik hiervoor al heb 13 mei 2009
aangegeven, nog niet kan worden vastgesteld en bovendien per onderneming kan Ons kenmerk
verschillen. Wel kan ik hier meer in het algemeen aangeven dat uit een eerdere VENW/DGMo-2009/3599
doorrekening van de administratieve lasten is gebleken dat invoering van een
verplichte boordcomputer per saldo voor de sector als geheel tot een besparing
van 4,4 miljoen per jaar zal leiden.
5. Bent u bereid om de invoering van de boordcomputer te heroverwegen in die
zin dat de rijksoverheid dwingend voorschrijft wanneer welke informatie voor wie
(vooral IVW en de Belastingdienst) beschikbaar moet zijn, waarbij de keuze ten
aanzien van de manier waarop de gevraagde informatie wordt verzameld en
geleverd (bestaande systemen, boordcomputer of anderszins) aan de bedrijven
wordt overgelaten?
5. Ik heroverweeg de invoering van de boordcomputer niet. Ook de
vertegenwoordiging van de sector wil dit niet omdat volgens hen het grootste deel
van de sector de voorkeur geeft aan digitalisering van de wettelijk aan hen
opgelegde registratieplicht. De ondernemers accepteren het feit dat daarvoor de
digitale handtekening nodig is. Voor een effectieve handhaving van de taxisector
is een BCT een waardevol instrument, als onderdeel van een groter systeem. Met
een BCT en de overige maatregelen die ik neem in o.a. de taxivisie (SEO-rapport
Toekomst voor de taxi), verwacht ik op zo kort mogelijke termijn de taximarkt te
kunnen verbeteren. Dat is goed voor de sector, het imago en de klant.
6. Bent u bereid te onderzoeken op welke wijze informatiesystemen ten dienste
van de klant, die routes en prijs inzichtelijk kunnen maken, gekoppeld kunnen
worden aan de (eisen aan) de boordcomputer?
6. Tijdens het AO Taxibeleid op 31 maart j.l. heb ik gezegd dat ik het koppelen
van een informatiesysteem aan de boordcomputer een interessant idee vind.
Tegelijk heb ik aangegeven dat ik het nu niet als eis wil toevoegen aan de
ministeriele regeling specificaties boordcomputer die ik in juli aan fabrikanten
beschikbaar wil stellen. Het verplicht opleggen van additionele ICT-eisen, zonder
dat duidelijk is wat de consequenties daarvan zijn, acht ik niet verantwoord.
Het staat fabrikanten uiteraard vrij om zelf extra opties aan te bieden. In overleg
met de branche en marktpartijen zal ik nagaan of zij mogelijkheden zien om een
informatiesysteem in een later stadium aan de boordcomputer toe te voegen. Ik
zal u daarover na de zomer informeren.
Overigens zal de boordcomputer na iedere rit een `bon' printen waarop voor de
klant belangrijke informatie is opgenomen over o.a. de opbouw van de ritprijs,
tijdsduur van de rit en naam van de chauffeur.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 5 van 5
Ministerie van Verkeer en Waterstaat