Oplossing spoorvervoer gevaarlijke stoffen binnen handbereik
goederenvervoer.jpg (12 Kb)
Gedeputeerde Theo Rietkerk van de provincie Overijssel roept ministers
Cramer en Eurlings op om het internationale vervoer van gevaarlijke
stoffen over het spoor (zoals LPG en ammoniak) alleen nog via de
Betuwelijn te laten lopen. Door de Betuwelijn optimaal te benutten, is
het mogelijk om nu en in de toekomst te blijven voldoen aan de
veiligheidsnormen in de steden die langs het spoor liggen. Tijdens het
bestuurlijke overleg met de beide bewindslieden en het Landsdeel Oost
op 19 mei aanstaande, komt dit onderwerp aan de orde.
Het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor heeft de afgelopen
maanden tot de nodige onrust geleid in Oost-Nederland. Het kabinet wil
de komende jaren, ondermeer als gevolg van het toenemende
personenvervoer, meer internationaal goederenvervoer via Overijssel en
Gelderland afwikkelen. Geplande bouwprojecten nabij
stationsomgevingen, waaronder in Almelo en Hengelo, komen hierdoor
onder druk te staan. Want de risico's, die het vervoer van gevaarlijke
stoffen over de spoorverbinding door deze steden met zich meebrengt,
zullen dan ook toenemen. Zelfs op dit moment is er al sprake van
significante risico's voor spoorgemeenten zoals Deventer, Zwolle,
Wierden, Almelo, Rijssen, Holten, Hengelo en Oldenzaal.
Convenant
Het kabinet heeft inmiddels maatregelen aangekondigd. Zo wil het
kabinet de methode waarmee de risico's worden berekend verbeteren,
waardoor er mogelijk minder belemmeringen ontstaan. Verder wil het
kabinet met de spoorvervoerders een convenant afsluiten en daarmee de
treinen die zowel LPG als benzine vervoeren, tegengaan.
Toekomstige knelpunten
Gedeputeerde Rietkerk van Ruimte, Wonen en Milieu is voorstander van
de door het kabinet voorgestelde oplossingen maar vindt dat het
kabinet daarmee niet ver genoeg gaat: "De kabinetsambities op het
gebied van personen- en goederenvervoer deel ik. Maar die ambitie
kunnen we alleen realiseren als het internationale vervoer van
gevaarlijke stoffen tot aan de Duitse grens via de Betuwelijn loopt.
De maatregelen die het kabinet nu voorstelt lossen de bestaande en
toekomstige knelpunten langs het spoor onvoldoende op, zeker als het
vervoer via de spoorlijnen door Gelderland en Overijssel naar
Oldenzaal de komende jaren verder toeneemt."
Samen met de provincie Gelderland zal gedeputeerde Rietkerk er bij het
kabinet op aandringen dat het vervoer van gevaarlijke stoffen alleen
nog over de Betuwelijn plaatsvindt.
Provincie Overijssel