|Datum | |11 mei 2009 | |Nummer | |104 |Jongeren 'poken' met eigen dossier
Brabant pakt bureaucratie in Jeugdzorg aan
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat cliënten en professionals veel last hebben van regeldruk en onnodige bureaucratie in de jeugdzorg. De provincie Noord-Brabant wil samen met zorgaanbieders en Bureau Jeugdzorg in 2011 de ervaren regeldruk in de jeugdzorg met 25% hebben terug gebracht. Gedeputeerde Brigite van Haaften neemt op 14 mei een actieplan hierover in ontvangst.
Voorbeelden van bureaucratie Om te bepalen wat er moet veranderen is op verzoek van de provincie onderzoek gedaan naar de regeldruk en is een bureaucratie-index opgesteld. Daaruit kwam de volgende top 5:
1. Verhaal vaak opnieuw moeten vertellen 2. Er zijn teveel overplaatsingen 3. Weinig inzicht in de keuzes en mogelijkheden die de jeugdzorg biedt 4. Maatwerk in de hulp ontbreekt, ook bij een crisis 5. Hulpverleners en organisaties zijn slecht bereikbaar via telefoon en e-mail
Ervaren regeldruk professionals In de jeugdzorg moeten veel organisaties nauw met elkaar samenwerken. Dat maakt overdracht van informatie noodzakelijk. Organisaties moeten bovendien verantwoording afleggen in verband met kwaliteitsborging en financiering. Dat brengt veel administratieve handelingen met zich mee. Hulpverleners moeten daarom veel registreren over de cliënt: ze moeten alle gesprekken vastleggen en bestaande informatie in verschillende formulieren opnieuw verwerken.
Project 'Eigen dossier' Het project 'Eigen dossier' is een van de acties die in het actieplan staat. Het doel is dat jongeren zelf beschikken over een eigen dossier, dat zij kunnen delen met professionals en zelf kunnen beheren en bijstellen. Dat kan bijvoorbeeld via een nieuwe rage onder jongeren: 'poken'. Een poken is een gadget in de vorm van een sleutelhanger, waarmee visitekaartjes uitgewisseld kunnen worden en linken binnen digitale netwerken (zoals Hyves, Facebook en LinkedIn) mogelijk is.