Jonge ondernemers vragen bij overheid om startersvoordeel
13/05/2009 06:00
Creative Venue BV
Kredietcrisis geen reden voor niet starten eigen zaak
Jonge ondernemers vragen bij overheid om startersvoordeel
Den Haag, 13 mei 2009
Vooral de overheid kan jongeren stimuleren een eigen bedrijf te starten. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Jong Ondernemen onder haar studentondernemers en zakelijke coaches. Van de studentondernemers denkt 60% dat aantrekkelijke belastingregels jongeren hoofdzakelijk over de streep zullen trekken. Bij de coaches van deze jonge ondernemers denkt maar liefst 76% van de respondenten dat deze maatregel effectief is. Het huidige economische klimaat houdt jongeren (66%) in ieder geval niet tegen om een eigen bedrijf te beginnen.
Naast belastingvoordeel zien studentondernemers het verspreiden van gratis starterspakketten (50%) en een verruiming van de startsubsidie (46%) als mogelijke maatregelen om jonge mensen te stimuleren een eigen onderneming op te zetten. Mentoren zien meer mogelijkheden in het aanbieden van gratis coaching (52%) en het bieden van sociale voordelen voor starters (51%).
Een eigen zaak
Met 3% van de afgestudeerden die een eigen zaak beginnen, is Nederland hekkensluiter op het gebied van jonge starters in Europa. Uit het onderzoek van de stichting blijkt daarentegen dat er voldoende animo is onder jongeren voor een eigen zaak. Maar liefst 84% van de studenten wil hoogstwaarschijnlijk een eigen bedrijf beginnen na de studie. Kredietcrisis of niet.
Positieve houding
Uit eerder onderzoek bleek al dat ondernemers een positieve houding hebben ten opzichte van de kredietcrisis. Ook bij studentbedrijven lijkt dit het geval. Zo laat slechts 25% van deze jonge entrepreneurs zich beïnvloeden in besluitvorming door het huidige economische klimaat. Ruim 85% van deze respondenten geeft aan nog steeds hetzelfde of zelfs meer risico te nemen met zijn of haar onderneming.
Leren ondernemen op school
Scholen worden door 85% van de respondenten gezien als belangrijke omgeving om ondernemerschap te bevorderen. Daarom onderstrepen zowel studenten (80%) als mentoren (60%) het belang om in het onderwijs meer aandacht te besteden aan ondernemerschap. Met haar speciale programma's maakt Jong Ondernemen daarom kinderen en jongeren bekend met alle facetten van het ondernemerschap. In schooljaar 2008/2009 schreven voor het eerst meer dan 1.000 studentondernemingen zich in om mee te doen aan dit programma.
Het onderzoek naar de kredietcrisis is online uitgevoerd onder bijna 1.000 studenten (n=786) en coaches uit het bedrijfsleven (n=205). De onderzoeksresultaten zijn separaat opvraagbaar.
Meer informatie vindt u op www.jongondernemen.nl