Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

VEA VAKGROEP VOORZIET STERK GROEIENDE BEHOEFTE AAN 'ANDERS WERKEN'

Amsterdam, 13 mei 2009 - De VEA-vakgroep Arbeidsmarktcommunicatie stelt 'anders werken' centraal tijdens het jaarlijkse VEA Workout congres. Het congres vindt plaats op woensdag 20 mei in de Lichtfabriek te Haarlem. De VEA-vakgroep wil laten zien hoe werkgevers kunnen bouwen aan een inspirerende en productieve werkomgeving waar talentvolle professionals uitgedaagd worden het beste uit zichzelf te halen. Daarom worden ervaringen van organisaties die 'anders' of 'nieuw werken', gedeeld met de bezoekers van het congres dat speciaal bedoeld is voor HRM- en communicatieprofessionals.

De behoefte aan 'anders werken' neemt toe omdat de traditionele werkplek en werktijden steeds meer een belemmering vormen voor het optimaal verrichten van werk. Arbeid met het hoofd hoeft niet altijd tussen negen en vijf. Een avondmens is 's avonds bijvoorbeeld veel productiever dan 's ochtends. De huidige ICT maakt het mogelijk altijd en overal te werken: op het ideale tijdstip en op de ideale werkplek, zonder vaste werktijden en een vast kantoor. Werken kan dus nog veel efficiënter en effectiever: zonder de belemmering van dagelijkse files of stress door crèchetijden.

"Niet alleen werknemers hebben voordeel bij 'anders werken'. Ook voor werkgevers lijkt deze nieuwe manier van werken ideaal om aantrekkelijk te blijven op de arbeidsmarkt. Toch zijn er nog niet veel voorbeelden van bedrijven die het 'anders werken' daadwerkelijk toepassen. Het vergt namelijk flinke aanpassingen in de organisatiestructuur en -cultuur van bedrijven", aldus Kitty Schieck, voorzitter van de VEA-vakgroep arbeidsmarktcommunicatie.

De middag staat onder de 'magische' leiding van George Parker die in het echte leven stand-up magician is. Tijdens de middag wordt het thema 'anders werken' door verschillende sprekers belicht. Zo vertelt Gonnie Been, communicatiemanager bij Microsoft, welke hindernissen Microsoft moest overwinnen bij de invoering van het 'nieuwe werken'. Ook geven organisatiepsycholoog Aart Bontekoning en de lifehacking goeroe van Nederland Martijn Aslander hun visie op het prikkelen van creativiteit en het stimuleren van denkkracht bij medewerkers.

In de reeks 'Workout. Get in shape for tomorrow's work' organiseert de VEA-vakgroep Arbeidsmarktcommunicatie ieder jaar een prikkelend congres voor bedrijven die aantrekkelijk werkgeverschap nastreven. Hierbij wordt een vooruitziende blik geworpen op de toekomst van mensen en werk. Aansluitend op het congres worden door de Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie (SJP) de Magneten uitgereikt, dé prijs voor het meest creatieve werk in de arbeidsmarktcommunicatie.

(Einde bericht)