Gemeente Utrecht
2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
57 Vragen van mevrouw G.A. Oskam en de heer P. Zwanenberg
(ingekomen 29 april 2009
en antwoorden door het college verzonden op 13 mei 2009)
Voor de aanleg van de fly-over op het 24 oktoberplein moet de bunker die daar staat verdwijnen. Op dit moment zijn de voorbereidende werkzaamheden hiervoor gestart. De procedures rondom de aanleg van de fly-over zijn echter nog steeds niet onherroepelijk geworden én de bunker staat nog op de gemeentelijke monumentenlijst. Daarbij; slopen van bunkers is niet zonder gevaar, kijk naar wat er gebeurde in Bilthoven en ook sloop van de bunker op het Servaasbolwerk ging niet vlekkeloos.
Dit leidt bij de fracties van D66 en GroenLinks tot de volgende vragen aan het college
1. Is er onderzoek gedaan of de monumentale bunker behouden kan blijven of verplaatst? Zo ja, door wie is dat onderzoek gedaan en wat was de precieze uitkomst?
De bunker kan op de huidige locatie niet behouden blijven. Voor de reconstructie van het 24 oktoberplein en de aanleg van de fly-over is ruimte nodig. De bunker ligt precies op de plek waar het uiteinde van de damwand voor de fly-over is gepland. De afslagstroken richting plein c.q. Beneluxlaan lopen over het terrein waarop nu de bunker staat. In het voorjaar van 2008 heeft StadsOntwikkeling gekeken naar de haalbaarheid van verplaatsing van de bunker. Er zijn met name diverse belemmeringen gesignaleerd in juridische zin zoals bijvoorbeeld strijdigheid met het bestemmingsplan, noodzaak bouwvergunning, nieuwe monumentenvergunning, verlegging van de aanwezige kabel- en leidingtracé's, de aan deze vergunningen verbonden proceduretijd en procedurerisico's. In juni 2008 hebben wij dan ook besloten om de verplaatsingsoptie niet verder te onderzoeken.
2. Waarom wordt niet conform gemeentelijk beleid en net als met de bomen op het plein, gewacht tot alle vergunningen onomkeerbaar zijn? Deelt het college onze mening dat het zonde zou zijn zo'n bijzonder moment te slopen als straks eventueel blijkt dat de fly-over niet aangelegd kan worden?
Zoals u weet hebben wij al eerder in het kader van de monumentenvergunning medio 2006 een afweging gemaakt tussen het cultuurhistorisch belang van het behoud van de bunker en het belang van de reconstructie van het 24 oktoberplein ten behoeve van een betere verkeersafwikkeling. Het strategisch belang van een goede bereikbaarheid van de stad was bij deze afweging doorslaggevend. Na de voor de gemeente positieve uitspraak van de rechtbank Utrecht en nadat de voorzieningenrechter van de Raad van State heeft uitgesproken dat zij in de aangevoerde gronden geen aanleiding ziet waarom de uitspraak van de rechtbank Utrecht in hoger beroep geen stand zal houden hebben wij besloten verder te gaan met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de reconstructie en de fly-over. Tot deze werkzaamheden behoren de sloop van twee woningen en de bunker maar ook het gefaseerd aanleggen van kabels en leidingen en het kappen van bomen.
3. Gezien de voorgaande ervaringen met het slopen van bunkers, is het bemoedigend dat de gemeente alle vertrouwen heeft dat het ditmaal perfect zal gebeuren. De fracties van D66 en GroenLinks zijn, evenals de bewoners nog iets minder overtuigd en vragen zich af welke voorzorgs- en veiligheidsmaatregelen de gemeente en het sloopbedrijf allemaal treffen.
De sloop van de bunker vindt plaats door middel van meerdere implosies (30 à 40). Er wordt daarbij springstof gebruikt. De bunker wordt op die manier niet opgeblazen maar als het ware "gekraakt" . Hierdoor komt het beton los van het betonstaal waarna het restant door middel van een vergruizer stuk wordt geknipt en afgevoerd. Er wordt grote aandacht besteed aan veiligheid. Tijdens de werkzaamheden wordt de bunker bedekt met drie speciale rubbermatten. Aan de zijde van de ML Kinglaan wordt een scherm aangebracht om het verkeer niet af te leiden. Aan de zijde van het verzorgingshuis worden zeecontainers geplaatst. Het terrein wordt met een hekwerk afgesloten. Tijdens de implosies wordt de gehele ML Kinglaan in beide zijden afgesloten. Het fietspad en het voetpad langs de bunker worden tijdens de gehele periode van de werkzaamheden afgesloten. Fietsers en voetgangers worden omgeleid.
Het geluid en de trilling van de implosies wordt tot een minimum beperkt. Er wordt apparatuur ingezet om permanent te meten of de normen niet worden overschreden. De gemeente maakt opnames van aanliggende woningen om schademeldingen achteraf te kunnen beoordelen. Bewoners worden hierover benaderd door de gemeente. Overigens stelt de aannemer een zgn. "springplan" op. Hierin wordt aangeven wat de werkwijze is: waar en hoeveel springstof er geplaatst wordt en hoe de veiligheid wordt gegarandeerd. Het springplan wordt behalve door de gemeente (bouwinspecteurs en constructeur) extern getoetst door een springmeester en door TNO. Nadat vergunning is verleend kan de sloop van start gaan.
4. In zo'n kwestie is het belangrijk alle omwonenden zo uitvoerig en volledig mogelijk te informeren. Is hier al rekening meegehouden?
De omwonenden hebben een wijkbericht ontvangen over de sloop van de bunker en de woningen. Zodra precies bekend is wanneer de werkzaamheden plaatsvinden zullen we de bewoners informeren en hen uitnodigen voor een bijeenkomst. Daar geven wij een toelichting op de gang van zaken en kunnen de bewoners vragen stellen.
---- --