ChristenUnie
Bijdrage Joël Voordewind aan plenaire debat over de kaping van
een Nederlands schip
Bijdrage Joël Voordewind aan plenaire debat over de kaping van een
Nederlands schip
woensdag 13 mei 2009 14:00
De heer Voordewind (ChristenUnie):
Voorzitter. Vorige week werd een Antilliaans schip voor de Somalische
kust door piraten gekaapt. Deze gebeurtenis staat helaas niet op
zichzelf maar volgt in een lange reeks eerdere kapingen en pogingen
daartoe. De vraag die nu voorligt, is of de maatregelen die worden
genomen, wel effectief genoeg zijn en of er nog aanvullende
maatregelen nodig zijn.
Drie weken geleden heb ik tijdens het vragenuurtje voorgesteld om
mariniers te plaatsen op Nederlandse koopvaardijschepen, om die beter
te beschermen tegen kapingen en gijzelingen. Uit de antwoorden van de
regering op mijn vragen heb ik begrepen dat er militaire, strategische
en juridische bezwaren tegen zijn. Welke bezwaren zijn dat nu precies?
Zwitserland, België en mogelijk ook Frankrijk plaatsen namelijk wel
militairen op hun schepen. Kan de minister of de staatssecretaris
daarop ingaan? Ik roep de regering op om alsnog serieus de
mogelijkheid te onderzoeken om mariniers op schepen te laten meevaren
indien deze koopvaardijschepen niet in staat zijn om mee te varen met
EU- of NAVO-konvooien. Uiteraard moeten mariniers dan goed toegerust
en beveiligd zijn en moeten de kosten redelijkerwijs worden verhaald
op de rederijen, zoals ook in het Belgische plan wordt voorgesteld.
De ChristenUnie-fractie staat niet alleen. De Volkskrant meldde
vanmorgen dat heel veel reders de geboden protectie onvoldoende
vinden. Ze omzeilen het verbod op wapens aan boord door bewapende
volgboten te huren om zo hun schepen tegen piraten te beschermen. De
Zeven Provinciën was te ver weg. Hoe zit het met andere fregatten die
in het kader van de NAVO- en EU-operaties actief zijn in het gebied?
De kracht van de operatie zou juist gelegen moeten zijn in een
gemeenschappelijke aanpak. Maakt het schip Marathon nu wel of niet
deel uit van de Atlantakonvooien van de EU? Indien dit wel het geval
was, hoe kan het dan dat dit schip alsnog werd gekaapt?
Melden alle schepen zich voor de EU Group Transit en houden schepen
zich aan de best practices? Hoe effectief zijn deze missies? Volgens
de reders is er in de praktijk amper sprake van een effectieve
bescherming van de koopvaardijschepen onder Nederlandse vlag en zijn
verreweg de meeste bijstandsverzoeken afgewezen met een beroep op het
niet beschikbaar zijn van het Nederlandse marinefregat. Kan de
minister dit beamen? Zo ja, waarom zijn de bijstand en de
informatievoorziening zo beperkt?
Wie is er eerstverantwoordelijk voor verdere acties en handelingen,
het Nederlands-Antilliaanse ministerie van verkeer en waterstaat of
het Nederlandse? Ik neem aan het Antilliaanse, omdat het schip staat
ingeschreven in het Antilliaanse scheepsregister. Wat is op dit moment
dan nog de rol van Nederland en wat is de rol van het Nederlandse
fregat de Zeven Provinciën? Ik heb begrepen dat dit op weg is naar de
Marathon. Wat vindt het kabinet van de suggestie om een liaison van de
reders bij het hoofdkwartier van de NAVO te plaatsen?
De heer Haverkamp (CDA):
Ziet u een rol voor de Nederlandse marine in het kader van dit schip,
dat onder Antilliaanse vlag vaart?
De heer Voordewind (ChristenUnie):
Ik zie wel degelijk een rol, maar ik vraag aan het kabinet, die rol
precies in te vullen.