1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VenW/DGLM2009/1940
Uw kenmerk
Datum 13 mei 2009 -
Onderwerp Toezenden eindrapport ICAO audit Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hierbij informeer ik u over de resultaten van de ICAO audit die in april 2008 in het
Koninkrijk heeft plaatsgevonden.
Het resultaat van de audit is voor het gehele Koninkrijk over het algemeen goed
te noemen. Het onderzoeksteam van ICAO heeft de drie landen binnen het
Koninkrijk ieder apart beoordeeld. Voor het Nederlandse deel is het resultaat van
het onderzoek uitstekend. Nederland staat hiermee in de top 6 van de wereld. De
Nederlandse Antillen en Aruba scoren voldoende. Hiermee is het totaalresultaat
van het Koninkrijk vergelijkbaar met het wereldgemiddelde.
De Internationale Burgerluchtvaart Organisatie (ICAO) voert sinds 2005 een audit
programma uit, met als doel te bepalen of een lidstaat in staat is
veiligheidstoezicht op de luchtvaart uit te oefenen en om te bekijken of de door
ICAO opgestelde Standards en Recommended Practices (SARP's) op de juiste
wijze in de nationale wet- en regelgeving zijn geïmplementeerd.
Na het uitvoeren van de daadwerkelijke audit duurt het ongeveer een jaar
voordat het definitieve eindrapport beschikbaar wordt gesteld door ICAO. Dit
rapport is eind maart door ICAO uitgebracht.
Kernpunten van de bevindingen
Tijdens de audit is aan het Audit team duidelijk gemaakt dat de drie landen
binnen het Koninkrijk volledig zelfstandig zijn voor wat betreft luchtvaart. Dat
betekent ook dat ieder land zijn eigen luchtvaartveiligheidssysteem heeft
ingericht. Wel bestaat een samenwerkingsrelatie tussen de landen van het
Koninkrijk. ICAO merkt hierover op dat binnen het Koninkrijk beter gebruik zou
moeten worden gemaakt van de beschikbare kennis en capaciteit en meer
gezamenlijk opgetrokken zou moeten worden, mede in het licht van de komende
veranderingen binnen het Koninkrijk.
Binnen het Koninkrijk zijn wel een aantal bevindingen gedaan, maar in geen van
de landen is sprake van een `significant safety concern'.
Verder behandelt ICAO de drie landen apart. De bevindingen voor Nederland
komen in grote lijnen op het volgende neer.
a
Pagina 1 van 2
-
De Nederlandse wet- en regelgeving is grotendeels op orde voor Datum
luchtvaartveiligheid. Enkele procedures kunnen beter gevolgd worden,
waardoor wijzigingen van standaarden van ICAO beter in het Nederlandse Ons kenmerk
systeem verwerkt worden. VenW/DGLM2009/1940
- Organisatorisch is Nederland op orde, alleen kan meer aandacht aan
opleiding en training van technisch toezichtpersoneel besteed worden.
- Verdere punten van aandacht zijn het toezicht op gedelegeerde
luchtverkeersdienstverleningstaken (Militairen, Eurocontrol, Meteo, Search
& Rescue), de regelgeving en procedures voor de veilige inrichting en het
gebruik van luchthavens en de procedures die toegepast worden bij
ongevalsonderzoek.
Voor Aruba liggen de bevindingen in het verlengde van de Nederlandse
bevindingen. Ten tijde van de audit was de Luchtvaartlandsverordening (de
`Luchtvaartwet' van Aruba) nog niet aangepast aan de nieuwste ICAO vereisten,
waardoor grote delen regelgeving niet op orde waren. Een andere belangrijke
bevinding is het tekort aan toezichtpersoneel op het gebied van luchthavens en
luchtverkeersdienstverlening.
Op de Nederlandse Antillen is geconstateerd dat er een behoorlijk systeem is
opgezet, met goede wetgeving en onderliggende regelgeving. Deze moet op een
aantal punten nog wel aangevuld worden en doordat deze recent is opgesteld,
ontbreekt het nog aan uitvoeringsprocedures en implementatie. Een van de
bevindingen is dat er bij de Directie Luchtvaart van de Nederlandse Antillen een
tekort aan personeel is om te zorgen voor adequaat veiligheidstoezicht op de
luchthavens en de luchtverkeersdienstverlening. Dit tekort is vooral een gevolg
van het wettelijk vastgelegde maximum aantal medewerkers.
Met de rapportage over de audit bevestigt ICAO dat in Nederland een goed
georganiseerd luchtvaartveiligheidssysteem bestaat. Nederland scoort op dit
moment een zesde positie in de wereld, afgemeten aan de audit resultaten. Dit is
een goed uitgangspunt om de ambitie met betrekking tot de veiligheid die in de
Luchtvaartnota opgenomen is, te bereiken. Met de Beleidsagenda
Luchtvaartveiligheid 2010-2015, die in de Luchtvaartnota aangekondigd is en die
begin volgend jaar gereed zal zijn, zal verder uitwerking gegeven worden aan het
luchtvaartveiligheidsbeleid in Nederland, zodat de genoemde ambitie bereikt kan
worden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat