Provincie Flevoland
Grotere veiligheid bij in- en uitritten boerenerven
De provincie Flevoland heeft een nieuw verkeersbord ontworpen om
vrachtwagenchauffeurs te wijzen op keermogelijkheden op (boeren)erven.
Daarmee wordt voorkomen dat vrachtwagens onnodig achteruit gaan
"insteken", hetgeen levensgevaarlijke situaties kan opleveren. Vandaag
(woensdag 13 mei) heeft gedeputeerde Harry Dijksma bij de firma
Verhage aan de Kuinderweg in Emmeloord het eerste keerbord onthuld.
Bedrijven die zijn gevestigd langs provinciale wegen, kunnen het bord
eenmalig kosteloos door de provincie laten plaatsen.
Het gebeurt regelmatig dat vrachtautochauffeurs vanaf de doorgaande
weg, onnodig achteruit een boerenerf in steken. Dit komt voor in
situaties waarin het de chauffeur niet duidelijk is dat op het
boerenerf een keermogelijkheid bestaat, of dat er een tweede toegang
naar het erf is. Zodoende kunnen onnodige verkeeronveilige situaties
ontstaan, met name tijdens duisternis. In het verleden heeft dat
geleid tot ongevallen met ernstige afloop. Harry Dijksma, gedeputeerde
voor Verkeer en vervoer: "Verkeersveiligheid heeft bij de provincie
hoge prioriteit. Elk verkeersslachtoffer is er één te veel. Ik ben
hier erg blij mee."
Het idee voor de ontwikkeling van het bord is in september 2007
ontstaan tijdens een symposium van LTO Noord over het thema
`Veiligheid op en rond het boerenerf'. Tijdens deze bijeenkomst kwam
de onveiligheid met vrachtauto's bij in- en uitritten naar voren. Als
een mogelijke oplossing werd gesuggereerd een speciaal `inritbord' te
ontwikkelen. Gedurende de bijeenkomst van de LTO Noord presenteerde
David Groen, verkeersspecialist van de politie Flevoland, een schets
voor een dergelijk bord. Daarna is het idee door de provincie
uitgewerkt.
Een aantal jaren geleden heeft de toenmalige Raad voor de
Transportveiligheid (nu: Onderzoeksraad voor Veiligheid) een
uitgebreide casestudie gedaan naar aanleiding van een dodelijk ongeval
dat zich in 2000 had voorgedaan met een achteruitstekende vrachtauto
bij een inrit aan de Vollenhoverweg. Naar schatting van de Raad
gebeuren in Nederland jaarlijks circa 9 dodelijke ongevallen met
achteruitrijdende vrachtauto's bij inritten. Flevolandse cijfers laten
zien dat gedurende de periode 1997-2007 zich in totaal 132
aanrijdingen voordeden met vrachtauto's bij in- en uitritten. Daarvan
waren er 33 met letselafloop, waarvan 4 dodelijk.