Snelle busverbinding vermindert reistijd Huizen-Hilversum sterk
publicatiedatum: woensdag 13 mei 2009
Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord-Holland en de colleges van
B&W van Huizen en Hilversum hebben zich uitgesproken voor een snelle
busverbinding tussen de twee gemeenten. De voorstellen worden
binnenkort voorgelegd aan de gemeenteraden en Provinciale Staten van
Noord-Holland voor definitieve besluitvorming.
De afgelopen twee jaar hebben de provincie Noord-Holland en de
gemeenten Huizen, Blaricum, Eemnes, Laren en Hilversum de haalbaarheid
van een vrije busbaan tussen het busstation Huizen en station
Hilversum onderzocht. De provincie en de gemeenten Huizen en Hilversum
hebben onlangs hun tracékeuze gemaakt. Zij kiezen voor een
tracé van Huizen busstation naar de A27. De bus rijdt over de snelweg
en kan bij files de vluchtstrook gebruiken. Bij Anna's Hoeve in
Hilversum buigt het tracé af naar het spoor en vanaf daar in een
rechte lijn tot aan station Hilversum. Bij het station komt een
fly-over over het spoor zodat het tracé uitkomt bij het busstation.
Deze `spoorvariant' is het beste in te passen in natuur- en
recreatiegebied Anna's Hoeve, vermindert de reistijd met een kwart tot
de helft, verbetert de betrouwbaarheid sterk en zorgt voor drie tot
vier keer zoveel reizigers in de bus.
Zorgvuldige inpassing
In een consultatieronde is een aantal varianten voorgelegd aan
vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en bewoners. Zij
hebben ervoor gezorgd dat de inpassing in Huizen bij Naardingerland en
bij Anna's Hoeve is verbeterd, en in Hilversum de bus niet meer bij
het Oosterspoorplein komt, zodat er minder overlast is voor bewoners.
Aanleg in fasen
GS en de colleges van B&W hebben gekozen voor een gefaseerde aanpak.
Eerst wordt het deel Huizen-Blaricum en Hilversum aangelegd, later het
deel langs de A27. Dit heeft te maken met het feit dat er onvoldoende
financiën beschikbaar zijn om de vrije busbaan in zijn geheel in een
keer aan te leggen. Bovendien wordt er op dit moment in Utrecht nog
onderzoek gedaan naar de verbreding van de A27 en wordt ook de
verbinding met Almere onderzocht. De provincie Noord-Holland bekostigt
het grootste deel van de OV-verbinding en ook de gemeenten dragen bij.
Bij het rijk wordt subsidie aangevraagd voor de aanleg van het
ecoduct.
Vervolg besluitvorming
Blaricum, Laren en Eemnes besluiten nog voor de zomer over de
hoogwaardige openbaar vervoerverbinding. Wanneer de raden van alle
betrokken gemeenten en de Provinciale Staten hebben besloten starten
de procedures voor de aanleg van het tracé.
Achtergrond
Huizen is voor het openbaar vervoer aangewezen op de bus. Het is
daarmee de enige gemeente met 42.000 inwoners of meer zonder
treinstation. De buslijn naar Hilversum is de drukste in het Gooi met
dagelijks ongeveer 3.000 reizigers. In de spits lopen de bussen in
Hilversum vertraging op. Daarmee staat ook de bereikbaarheid van
Hilversum onder druk. Investeren in hoogwaardig openbaar vervoer
betekent een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van de regio.
Gemeente Hilversum