Ingezonden persbericht
Christelijke media moeten elkaar versterken en niet 'pootje haken'
Veenendaal - 13 mei 2009
De christelijke media moeten meer samenwerken maar wel met behoud van hun verscheidenheid. Zo ziet EO-directeur Arjan Lock het toerusten van de achterban meer verschuiven naar GrootNieuwsRadio.
Dit zei de EO-voorman woensdagochtend op GrootNieuwsRadio 1008 AM. "De EO heeft een missionaire doelstelling namelijk dat we ons uitstrekken naar mensen die nog niet van het evangelie van Jezus Christus hebben gehoord en in het publieke bestel hebben we heel veel mogelijkheden juist bij hen thuis te komen", aldus Lock. Met de komst van GrootNieuwsRadio heeft de EO zich wel bezonnen op de vraag: 'Laten we ergens wat liggen'. Drie vertegenwoordigers van grote christelijke mediabedrijven waren woensdag te gast in de studio van het christelijke radiostation GrootNieuwsRadio. De zender heeft deze week uitgeroepen tot Week van de Toekomst met op woensdag het thema De toekomst van de Christelijke Media. Lock vertelde voor de microfoon van 'Koffie' de verwarring binnen de christelijke achterban te begrijpen waar de opkomst van andere christelijke media als GrootNieuwsRadio en Family 7 wordt gezien als een teken dat de EO het niet goed doet. "GrootNieuwsRadio heeft een doelgroep die verder van de missie van de EO afstaat. Als ik goed luister dan is de opdracht van GrootNieuwsRadio: toerusten van de achterban", stelde Lock. De christelijke media zouden elkaar kunnen versterken in het op verschillende tonen laten zien van Gods liefde en moeten niet proberen elkaar 'pootje te haken', zei Lock ook in het twee uur durende gesprek onder leiding van Evert ten Ham. "Het is verleidelijk ook voor christenjournalisten maar laten ze niet twijfelen aan de goede intenties van een ander, daar heb ik moeite mee". Peter Bergwerff, hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad waarschuwde er echter voor dat dit onder christenen niet een massageapparaat moet worden. 'Want binnen de christelijke media mogen kritische geluiden worden geuit op elkaars opvattingen. Een scherpe toon heeft goed Bijbels recht', vindt hij. Leendert de Jong, directeur van InspiritMedia vindt dat de christelijke media in een samenwerkingsvorm wel eens herkenbaarder kunnen worden. "De mensen zijn in deze tijd van individualisering moe geworden van de vele keuzes die ze moeten maken." Een herkenbare presentatie naar de christelijke achterban is wat hem betreft gewenst. Er zijn veel mogelijkheden voor collectiviteit. Hij deed de suggestie voor een christelijk mediaportaal. Bergwerff liet weten 'een beetje moe te worden van het denken in marketingtermen'. Het wezen van een christelijk medium is volgens hem 'te beginnen bij God en dat je drijfveer te laten zijn. Dat geeft wat hem betreft ook ontspanning bijvoorbeeld wanneer het aantal abonnees van zijn krant zou dalen. Ook donderdag is er weer een toekomstthema op GrootNieuwsRadio. Dan staat de toekomst van de christelijke politiek centraal. Donderdagavond viert het christelijk radiostation haar voortbestaan na de crisis van 2008 met een groots dankconcert in De Schuilplaats in Ede. Binnen twee weken waren de kaarten voor dit concert al weg. Vrijdag wordt op GrootNieuwsRadio de toekomst van de muziek in de kerk belicht. GrootNieuwsRadio zendt 24 uur per dag een christelijk geluid uit. Te ontvangen in heel Nederland (en België) via de middengolf 1008 AM en wereldwijd via internet www.grootnieuwsradio.nl