|Utrechts bedrijfsleven wil maatregelen luchtkwaliteit met behoud |
|van bereikbaarheid bedrijven |
| |
|Het georganiseerde bedrijfsleven in Utrecht (bestaande uit VNO-NCW |
|Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, de binnenstadsondernemers en de |
|Kamer van Koophandel Midden-Nederland) wil - samen met de gemeente |
|- zoeken naar goede oplossingen voor de luchtkwaliteit. Dat is van |
|belang voor bewoners, bezoekers én ondernemers. Voor het |
|bedrijfsleven is wel essentieel dat het economisch functioneren en |
|dus de bereikbaarheid van bedrijven niet in gevaar komt. |
| |
|Dit stelt het bedrijfsleven in reactie op het Maatregelenpakket |
|Utrecht-West, onderdeel van het Actieplan Luchtkwaliteit. In dat |
|pakket worden onder meer voorstellen gedaan om de overlast die |
|bewoners ondervinden van vrachtverkeer op de zogeheten PHL-laan in |
|Oog in Al te verminderen. |
| |
|Alternatieven |
|Door het kiezen van andere routes en de aanpassing van rijtijden en|
|rijsnelheden kunnen goede resultaten worden geboekt om de overlast |
|te beperken. Natuurlijk moet dat wel passen binnen de |
|bedrijfseconomische mogelijkheden van de betrokken ondernemingen. |
|Bovendien dient de gemeente adequate ondersteuning te bieden. |
| |
|Een economisch vitaal Utrecht vraagt om optimale bereikbaarheid |
|voor klanten, bezoekers, bewoners en ondernemers. Openbaar vervoer,|
|fietsverbindingen en P&R voorzieningen bieden enig soulaas, maar |
|nieuwe infrastructuur is echt nodig. De nieuwe route vanaf de A2 de|
|stad in, zoals opgenomen in het Maatregelenpakket Utrecht-West, |
|beantwoordt daaraan en het bedrijfsleven ondersteunt dit. Concreet |
|zicht op de uitvoering ervan is wel noodzakelijk. |
| |
|Bovendien is een volwaardige ring rondom de stad gewenst. Alleen |
|dan is het mogelijk om afdoende maatregelen te nemen ter |
|verbetering van de luchtkwaliteit in de stad, zoals de beperking |
|van het doorgaande verkeer door de stad. De opwaardering van de |
|Noordelijke Randweg Utrecht als auto(snel)weg is onderdeel van die |
|volwaardige ring. |
| |
| |
|Noot voor de redactie,