Uitzonderlijk vervoer op Zeekanaal Brussel-Schelde

11/05/2009 10:05

Geldof Metaalconstructie nv

Willebroek - Op zaterdag 9 mei heeft G&G International in Willebroek de eerste fase van een unieke operatie afgerond. Het zwaarste drukvat ooit in België gemaakt, een vacuümtoren van maar liefst 1.230 ton, werd op een ponton gereden en verscheept naar Antwerpen. Eindbestemming van het stalen gevaarte van 50 meter lengte en 16,5 diameter is Texas, USA.

Spectaculair

Deze operatie werd uitgevoerd zonder een enkele kraan, maar met een rorosysteem. Vanuit de werkplaats werd het drukvat door middel van hydraulische wagens (bestaande uit 432 wielen) naar de kade gereden. Om de overgang naar het ponton te maken, werd een tijdelijke brug gebouwd tussen de kade en het ponton. "Het zag er allemaal heel spectaculair uit", vertelt Xavier Mestdag, transportingenieur bij G&G International.

Maar de operatie was niet zonder gevaar. "Doordat de afbraak van de oude Boulevardbrug in Klein-Willebroek op zich liet wachten, moesten we een ponton gebruiken dat minder diepgang heeft", verklaart Mestdag. "Daardoor was de stabiliteit van het ponton bij het oprijden van het vat uiterst kritisch." Toch, ook hier werd een oplossing voor gevonden-

Politie

"We hadden gevraagd om tijdens het laden alle transport op het kanaal ter hoogte van ons ponton stil te leggen. Op die manier waren we zeker dat er nauwelijks zuiging en golfslag zou zijn." Ook de sluizen van Wintam en Zemst werden tijdelijk gesloten tijdens het laden. Tevens was een politiepatrouille bij het laden aanwezig om erop toe te zien dat dit tijdelijke vaarverbod gerespecteerd werd. "We moesten dergelijke maatregelen nemen, de risico's waren anders te groot." Om ook tijdens het transport de stabiliteit van de lading te garanderen, voer het ponton pas zondag richting Antwerpen.

Naar Amerika

Na 8 uur varen kwam het ponton aan in de haven van Antwerpen. Daar wordt het vat opgetild en geladen op een van de grootste kraanschepen ter wereld. Aan boord van dit schip vaart het Belgische vat af naar Port Arthur in de Amerikaanse staat Texas en zal het opgesteld worden in de raffinaderij. Daar zal het ingezet worden in het destillatieproces van ruwe aardolie.

Meer info: Sigrid Desmet

Marketing Department

03/860 20 45

sigrid.desmet@ggi.be

Meer informatie over G&G International of zusterfirma Geldof Metaalconstructie, vindt u op de website www.ggi.be of www.geldof.be.

G&G International nv

G&G INTERNATIONAL, gevestigd in België, ontwerpt en construeert grote, zware drukvaten zoals kolommen (volledig aangekleed), reactoren (DCC/FCC, HDS, PE, PP,-), regeneratoren, cokes-drums, separatoren, slug catchers, cyclonen,- opslagtanks, bullets, sferen, cryogene tanks, enz. GGI construeert ten dienste van de chemische en petrochemische industrie, de procesindustrie, raffinaderijen en EPC-bedrijven.

GGI biedt zijn klanten een totaal dienstenpakket aan, gaande van ontwerp over constructie tot transport en installatie. Haar 170.000 m² grote infrastructuur is volledig uitgebouwd voor het verwerken van verschillende types koolstofstaal, roestvrij staal, 3,5 en 9% Ni en bekleed staal tot een dikte van 150 mm. Via een eigen RoRo-kade kan GGI vaten tot 2.000 ton, met een diameter van 18 m en een lengte van 130 m, in een stuk laden, om ze dan via het zeekanaal wereldwijd te verschepen.

GGI construeert volgens ASME, A.D.-Merkblättern, CODAP, EN13445, PD5500 en RToD, in overeenstemming met ISO 9001-2000. Code Stamps en certificaten ter beschikking zijn ASME U, U2 en S, HPO, PED, SQL, enz.

GGI is een zusterfirma van GELDOF Metaalconstructie NV, vermaard om haar bulkopslag en transportinstallaties.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel