Ingezonden persbericht


BMW lanceert straatversie S 1000 RR superbike

11.05.2009

Monza / Rijswijk. BMW lanceert zijn eerste supersportmotor: de S 1000 RR. Een bijzonder lichte en krachtige machine die rechtstreeks is afgeleid van de racemotor waarmee de coureurs Ruben Xaus en Troy Corser dit jaar deelnemen aan het WK Superbike. De straatversie van de BMW S 1000 RR blinkt uit door zijn superieure pk-gewichtverhouding en hoogtoerige motorkarakter in combinatie met de hoge mate van stabiliteit en controle voor de berijder - onder meer dankzij quickshift, Race ABS en DTC tractiecontrole. Met de S 1000 RR mengt BMW zich in een nieuw strijdperk: dat van de supersportmotoren. In dit segment domineren motoren met een aluminium brugframe en veelal een dwarsgeplaatste viercilinder-in-lijn krachtbron - een beproefde opzet voor optimale rijdynamiek en duurzaamheid. BMW heeft veel energie gestoken in de perfectionering van dit concept. Resultaat is een motorfiets die - inclusief alle vloeistoffen en een volle aluminium brandstoftank - slechts 204 kg weegt (drooggewicht 183 kg). De pk-gewichtverhouding van 1,05 kg/pk (1,06 kg/pk met ABS) is de beste waarde onder de 1.000 cm3 supersporters; cijfers waarmee de S 1000 RR de concurrentie in de schaduw zet.

Unieke klepbediening uit Formule 1
Het hart van de BMW S 1000 RR is een viercilinder-in-lijn met een inhoud van 999 cm3. De motor levert een maximumvermogen van 142 kW (193 pk) bij 13.000 t/min en een maximumkoppel van 112 Nm bij 9.750 t/min. Het motorblok is 463 mm smal, 59,8 kg licht en is onder een hoek van 32 graden naar voren gekanteld, wat bijdraagt aan een laag zwaartepunt. Het zwaartepunt komt daarmee ook meer richting het voorwiel te liggen, wat gunstig is voor de stabiliteit en de controleerbaarheid van de motor bij hard accelereren. Net zoals bij de BMW Formule 1-motoren zijn de kleppen van deze krachtbron vervaardigd van lichtgewicht titanium en worden ze bediend door zeer korte, enkele tuimelaars. Dit maakt extreem hoge toerentallen mogelijk van boven de 14.000 t/min.

Race ABS en Dynamic Traction Control
Toonaangevend en uniek in deze klasse is de voor BMW zo kenmerkende combinatie van rijdynamiek, stabiliteit en veiligheid. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door het optionele Race ABS en de elektronisch geregelde Dynamic Traction Control (DTC); een combinatie die uniek is in deze klasse. Het ABS weegt slechts 2,5 kg terwijl vergelijkbare systemen tot wel het viervoudige in de schaal brengen. Sterker nog: op dit moment is de BMW S 1000 RR de lichtste supersportmotor met ABS in de 1.000 cc-klasse. Race ABS en DTC maken het mogelijk het potentieel van de motor optimaal en vooral veilig te benutten. De berijder kan met een druk op de knop bovendien Race ABS, DTC en motormanagement afstemmen op diverse omstandigheden. De stand 'Rain' is voor het rijden op natte wegen, 'Sport' voor sportief rijden op droge wegen, 'Race' voor het circuit met supersportbanden en de meest extreme stand 'Slick' is bedoeld voor circuitgebruik met profielloze banden. Een eigenschap die eens te meer aangeeft hoe dicht de motor staat bij de raceversie.

Quickshift
Nog een knipoog naar de racerij is het instrumentarium met diverse racefuncties, zoals een laptimer en een schakelindicator. Een optionele quickshifter maakt bij het opschakelen ontkoppelen overbodig. Deze elektronische schakelhulp onderbreekt tijdens het schakelen kort de aandrijving. Gas terugnemen is daarbij niet nodig. De bediening van het gas verloopt bovendien uiterst precies doordat voor het openen en voor het sluiten van de elektronische gasregelklep (E-Gas) afzonderlijke kabels worden gebruikt. Bij hard afremmen en tegelijk terugschakelen dempt de ingebouwde vrijloop (een slipfunctie in de meervoudige natteplatenkoppeling) het motorremeffect op het achterwiel. Wegglijden van de band wordt zodoende ondervangen en dat bevordert de controle over de motor en de stabiliteit bij hard remmen.

Variabel inlaatkanaal
Bijzonder bij de S 1000 RR en in de motorfietswereld is het variabele inlaatkanaal. Afhankelijk van het toerental wordt een klep in de airbox omgezet, wat een lang dan wel een kort aanzuigtraject oplevert. Over een breed toerenbereik is er zodoende een hoog koppel voorhanden. Al even bijzonder is de variabele brandstofdrukregeling (3 tot 5 bar) voor een optimaal brandstofmengsel.

Het uitlaatsysteem (4-2-1-principe) is zeer innovatief. Een belangrijk deel van de prestaties en de kracht bij het optrekken komt door twee kleppen die afhankelijk van het motortoerental en de stand van de gasklepverbindingen tussen de buitenste en binnenste uitlaattrajecten openen. Het zorgt voor een pompend effect in het uitlaatgassysteem en een betere aanzuiging van brandstofmengsel in de verbrandingsruimte. De BMW S 1000 RR is tevens voorzien van twee geregelde katalysatoren, waardoor de motor al aan de toekomstige emissie-eisen voldoet.

Met de S 1000 RR betreedt BMW voor het eerst het segment van de supersportmotoren. De meer dan 250 km/h snelle S 1000 RR roept mooie herinneringen op aan het verleden van BMW. Zo vestigde motorfietslegende Ernst Henne in de jaren '20 en '30 meerdere records met BMW motoren. In 1929 behaalde Henne op een 750 cc BMW R 37 een snelheid van 216 km/u en in 1935 wist hij een snelheid van maar liefst 279,5 km/u te behalen; een record dat 14 jaar stand zou houden. Een prachtig voorland voor de huidige superbike activiteiten van BMW. De nieuwe BMW S 1000 RR staat vanaf 5 december a.s. in de showrooms voor prijzen vanaf 17.650 euro.