Stationsproject Aalst uit de startblokken
27/04/2009
Binnenkort beginnen de werkzaamheden voor de vernieuwing van de
stationsomgeving in Aalst. Het station en de omgeving worden
uitgebouwd tot een goed functionerend vervoersknooppunt. Om dit te
bereiken investeren de stad Aalst, de NMBS-Holding, Infrabel, De Lijn
en Waterwegen en Zeekanaal NV samen 31 miljoen euro. Eurostation
coördineert de bouwwerkzaamheden.
Nieuw busstation
Begin mei start De Lijn in de Dr. André Sierensstraat met de bouw van
een nieuw busstation. Comfort, veiligheid en toegankelijkheid voor
alle busreizigers staan centraal.
In het busstation zal het First In, First Out-principe (FIFO) worden
toegepast: de bus die als eerste een perron binnenrijdt, zal ook als
eerste weer vertrekken. Drie lange perrons die evenwijdig lopen en elk
ingedeeld zijn in 6 kleinere subperrons maken dit principe
uitvoerbaar. De nieuwe perronschikking en het FIFO-principe zullen
bovendien de capaciteit van het station doen toenemen met maar liefst
6 halteplaatsen. Zo zullen 27 bussen gelijktijdig in het station
kunnen staan. Deze uitbreiding biedt De Lijn in de toekomst nog tal
van groeimogelijkheden in Aalst en omgeving.
Om het busstation beter toegankelijk te maken voor de reizigers zullen
passende maatregelen worden genomen: zachte hellingen voor onder
andere rolstoelgebruikers, hogere perrons om het instappen te
vergemakkelijken en brede zebrapaden voor een veilige oversteek van
perron naar perron. Bovendien is ook duidelijke reizigersinformatie
onontbeerlijk. Digitale infoborden geven informatie in real time.
Het nieuwe busstation wordt niet alleen functioneel, bovendien wordt
het eigentijds en stijlvol. Bij de vormgeving van het station werd
gekozen voor materialen als glas en transparante kunststof. Het
gebruik van deze materialen creëert een aangenaam, open gevoel dat zal
worden versterkt door het daglicht dat vrij spel krijgt. s Avonds
wordt het busstation verlicht dankzij helder kunstlicht van de
perronsignalisatie. Kortom, het nieuwe busstation wordt een aangename
plek om te wachten op de bus, te schuilen of gewoon gezellig te
keuvelen.
Tot het einde van de werkzaamheden worden de bushaltes tijdelijk op
het Statieplein opgesteld.
Station Aalst
De NMBS-Groep wil haar belangrijke stations vlot bereikbaar en
toegankelijk maken voor alle reizigers hoe ze ook naar het station
komen. Aalst is met dagelijks bijna 8.000 instappende reizigers het
vierde belangrijkste station van Oost-Vlaanderen. De NMBS-Groep
investeert 21,7 miljoen euro in het stationsproject.
Het station Aalst heeft onlangs ook een nieuwe visuele identiteit
gekregen. De drie pijlers van het stationsmerk zullen het station
Aalst nog meer uitstraling geven: ten eerste verlies je er geen tijd,
er is een vlotte overstap met ander openbaar vervoer, voldoende
parking en fietsparkeerplaatsen. Op de tweede plaats is het station
een ontmoetingsplaats die bruist van energie. Comfort gaat hand in
hand met netheid en veiligheid. De komst van meer winkeltjes zorgt
voor extra activiteit en gezelligheid. En tenslotte slimme tijd: het
aanbod in de stations stelt de klant of de buurtbewoner in staat om
tijd te winnen
Fietsgebouw van glas en staal
De NMBS-Holding start begin deze zomer met de bouw van een nieuwe
fietsenstalling in de Majoor Charles Claserstraat. Het gebouw telt
twee niveaus met ruimte voor 800 fietsen en 60 bromfietsen. Een
investering van 1,7 miljoen euro.
Uit tellingen blijkt dat 13,5% van de treinreizigers naar het station
van Aalst fietst. Het fietsgebouw wordt een moderne constructie van
glas en staal, ingepast in de spoorwegberm. Er is plaats voor een
krantenwinkel, drank- en snoepautomaten en publiek sanitair. De sobere
architectuur en een groendak van 800 vierkante meter garanderen een
optimale integratie in de stationsomgeving.
De oude fietsenstalling wordt gesloopt. Tijdens de werkzaamheden komt
er een tijdelijke fietsenstalling met 400 overdekte plaatsen in het
oude Postgebouw in de Dr. André Sierensstraat.
Comfortabele onderdoorgang
In het najaar van 2010 begint Infrabel, de infrastructuurbeheerder van
het Belgische spoorwegnet, met de verbreding van de huidige
diensttunnel in het station. Het wordt een aangename, acht meter brede
onderdoorgang die in verbinding staat met de nieuwe voetgangers- en
fietsersbrug over de Dender. Dankzij liften worden de perrons optimaal
toegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit en reizigers met
kinderwagens en zware bagage. De werkzaamheden moeten midden 2013
klaar zijn. Infrabel investeert 6 miljoen euro in de tweede
onderdoorgang.
Deze investering past in de strategie van Infrabel om het onthaal in
alle stations en stopplaatsen in België stelselmatig te verbeteren,
zowel op het vlak van comfort als toegankelijkheid.
Parkeergarage en projectontwikkeling
Aan de Denderzijde van het station komt een parkeergarage met
projectontwikkeling. De parking biedt plaats aan 900 autos. Bijna een
verdubbeling van de huidige capaciteit. Veertig plaatsen zijn
zoenzones. Volgens tellingen komt 23% van de reizigers met de auto
naar het station van Aalst.
De geplande projectontwikkeling mikt op een evenwichtige mix van
wonen, werken en recreatie. De bouwwerkzaamheden starten in de eerste
helft van 2012. De parkeergarage wordt eerst gebouwd. Tijdens de bouw
wordt een tijdelijk parkeerterrein ingericht.
Het dienstgebouw vormt een nieuwe stationstoegang. Op de gelijkvloerse
verdieping komen winkels en op de eerste verdieping kantoren voor de
NMBS-Groep. Aan de toegang tot de nieuwe onderdoorgang komt een
bijkomende stalling voor 500 fietsen en 20 bromfietsen.
Voor de herwaardering van het huidige parkeerterrein aan de
achterzijde van het station is SPV (speciale projectvennootschap)
Besix RED nv (Real Estate Development) Breevast Belgium nv als
projectontwikkelaar aangeduid. De NMBS-Holding investeert 14 miljoen
euro in het project.
Statieplein en Werfplein
De huidige uitwerking van het gebied rondom het Statieplein en de Werf
is een eerste resultaat van het masterplan Stationsomgeving Aalst.
Statieplein
Het vernieuwde Statieplein wordt een hedendaagse ruimte, vrij van
obstakels. Dat maakt van het plein één grote zone van doorgangen en
oversteekplaatsen, zonder strikte aanduidingen. De speciale
Aalst-tegels (versierd met het oorspronkelijk lettertype van Dirk
Martens) en een subtiele nachtverlichting moeten voor de atmosfeer van
het plein zorgen. Het Statieplein moet een leefbaar plein worden,
zowel bij dag als bij nacht. Op het plein verdwijnen de
parkeerplaatsen. Alleen een zoenzone blijft voorzien en het tijdelijk
aan- en afrijden van en naar het station blijven mogelijk. Enkele
staanplaatsen voor taxis en belbus worden op specifieke plaatsen
geïntegreerd. Na de werkzaamheden aan het busstation en het
Statieplein, volgt de heraanleg van de Majoor Charles Claserstraat en
de Stationsstraat.
Werfplein
De heraanleg van het Werfplein is een samengaan van twee verschillende
intenties: enerzijds het oplossen van een verkeersknooppunt en anderzijds de
integratie van een verblijfzone.
Plek aan het water
De gehele intentie voor de verblijfzone is ontwikkeld vanuit het
concept van plek aan het water. Enkele fragmenten worden ontworpen
vanuit een (historische) betekenis met de plek zelf. Zo is er een
terrasvorm met verdiepte zitmogelijkheid naar het water toe een
referentie naar het eertijds aankomen en aanmeren in de stad en dat in
dialoog met eenzelfde uitwerking aan de overzijde.
Tevens is er de lange strook met bomen en zachte bevloering die als
een rustplek fungeert tussen straat en water en waarvan een hoek aan
de kapel bestempeld wordt als plek van stilte. Een derde fragment is
de zone rondom de verplaatste sculptuur van priester Daens.
Verkeer
Een belangrijke ingreep is het beperken van het autoverkeer vanaf
linkeroever richting rechteroever. Alleen fietsers, voetgangers en
openbaar vervoer kunnen de brug in beide richtingen blijven gebruiken.
Op die manier wordt een vlottere doorstroming gerealiseerd voor de bus
vanaf rechteroever naar het nieuwe busstation in de Dr. André
Sierensstraat. Het nieuwe busstation heeft als belangrijkste kenmerk
dat alle aanvoer naar het busstation gebeurt via het Werfplein.
Alle bussen verlaten het busstation via het Statieplein. Om het
busstation vanuit noordelijke en westelijke richting vlot bereikbaar
te maken, zal de rijrichting in de Esplanadestraat en Vaartstraat
omgekeerd worden. Deze maatregel, in combinatie met het omkeren van de
rijrichting in de Albert Liénartstraat, garandeert meteen dat de
bussen richting Brussel en Opwijk via de kortste route kunnen
terugkeren richting Sint-Annabrug.
Ook nog gepland
De Pierre Corneliskaai, de nieuwe Tragelweg en de Denderstraat zijn
nog drie deelprojecten die later gepland zijn. De Pierre Corneliskaai
krijgt in de toekomst een belangrijkere verkeersfunctie. Ook de woon-
en handelsfunctie en de relatie met de Dender worden opgewaardeerd. De
Nieuwe Tragelweg vormt een nieuwe verbinding naar de
Dendermondsesteenweg en zal dienen voor de ontsluiting van de
parkeergarage. Bovendien garandeert ze voor een betere ontsluiting van
de terreinen op de Tragelsite. Extra aandacht en verder onderzoek gaan
naar het kruispunt met de Denderstraat, dat nu deel zal uitmaken van
de Wallenring. Tenslotte zal ook de Denderstraat moeten worden
aangepast. Samen met de nieuwe Tragelweg zal ze de belangrijkste
ontsluitingsroute vormen voor de nieuwe parkeergarage.
Nieuwe Sint-Annabrug
In augustus beginnen de werkzaamheden voor de bouw van de nieuwe
Sint-Annabrug. De huidige hefbrug is sterk verouderd en wordt daarom
vervangen door een nieuwe kantelbrug.
Dagelijks rijden veel fietsers en autos, alsook vrachtwagens en bussen
over de huidige Sint-Annabrug. Door dit zwaar verkeer voldoet de brug
niet langer aan de eisen op gebied van veiligheid en comfort. Daarom
bouwt Waterwegen en Zeekanaal NV een nieuwe beweegbare brug die op
bepaalde tijdstippen zal opengaan voor het scheepvaartverkeer.
De nieuwe Sint-Annabrug is niet alleen een troef voor de binnenvaart.
Het moet de stationsomgeving van Aalst ook meer ademruimte geven. De
gewijzigde verkeerscirculatie aan en op de brug zal daar toe
bijdragen. Voor de zwakke weggebruikers die het centrum van Aalst
willen bereiken of verlaten, wordt de verkeerssituatie ook een stuk
veiliger.
Om de hinder tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk te beperken,
blijft de huidige brug in dienst tijdens de bouw van de nieuwe. Pas
wanneer deze gereed is, wordt de bestaande brug afgebroken. Enkel bij
de start van de werkzaamheden in augustus zal de huidige brug voor één
week afgesloten zijn voor alle verkeer.
Projectwebsite
Op de website www.projectASO.be vind je alle informatie over het
project stationsomgeving Aalst. Bezoekers kunnen zich inschrijven voor
een nieuwsbrief over de vordering van de werkzaamheden.
NMBS