1 1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal Plesmanweg 1-6
Binnenhof 4 Den Haag
Postbus 20901
2513 AA Den Haag 2500 EX Den Haag
T 070 351 6171
www.verkeerenwaterstaat.nl
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VenW/DGMo/DRV/2009/3198
Datum 11 mei 2009 Uw kenmerk
2009Z06142/2009D16011
Onderwerp Vragen inzake VIP-taxivervoer
Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Per brief d.d. 2 april 2009 heb ik vragen ontvangen van de vaste commissie voor
Verkeer en Waterstaat over VIP-taxivervoer. In antwoord hierop bericht ik u het
volgende.
De term VIP-taxivervoer in de brief kan mogelijk tot misverstanden leiden. VIP's
kunnen zich namelijk op verschillende manieren laten rijden:
1. In een auto die op naam van zijn/haar bedrijf staat, waarbij de chauffeur
een werknemer van hetzelfde bedrijf is dan wel een ingehuurde
chauffeur;
2. In een taxi, waarbij voor het vervoer de chauffeur én de auto worden
ingehuurd.
Vanwege vertrouwelijkheid en continuïteit alsmede - strenger wordende -
veiligheidseisen zal VIP-vervoer vaak plaatsvinden met een eigen auto én
chauffeur. In dit geval gaat het dus om een privé-auto, die een gele
kentekenplaat heeft; de chauffeur heeft een werknemersstatus conform de
Arbeidstijdenwet. De chauffeurs van deze auto's moeten zich houden aan de
algemene Arbeidstijdenwet, waarvoor de minister van SZW verantwoordelijk is.
De recent aan de Raad van State voorgelegde voorstellen voor wijziging van het
Arbeidstijdenbesluit voor persoonlijke chauffeurs hebben op deze categorie
betrekking.
Auto's waarmee taxivervoer wordt verricht, moeten voorzien zijn van een blauwe
taxikentekenplaat. Het vervoer dat ondernemingen voor eigen rekening en risico
ten behoeve van hun werknemers verrichten, is specifiek uitgezonderd in artikel 2
van het Besluit personenvervoer 2000. Op dit vervoer zijn de eisen die aan
taxivervoer gesteld worden niet van toepassing. Voor de auto's waarmee dit
vervoer wordt verricht, is geen blauwe kentekenplaat verplicht.
a
agina 1 van 3
---
In het geval van taxivervoer is de chauffeur gehouden aan het
Arbeidstijdenbesluit vervoer; hoofdstuk wegvervoer/taxi. Omdat sprake is van
Datum
taxivervoer, geldt ook de eis dat de auto is voorzien van een blauwe
kentekenplaat.
Ons kenmerk
VenW/DGMo/DRV/2009/3198
In het licht van bovenstaande ga ik in op de cases in uw brief.
1. Klant houdt VIP-taxi aan omdat deze door blauwe kentekenplaat
gezien wordt als taxi
Het VIP-vervoer vindt vaak plaats in een auto met een geel kenteken omdat de
chauffeur werknemer is van het bedrijf waarvoor het vervoer plaatsvindt of wordt
ingehuurd door de onderneming. Indien VIP-vervoer per taxi plaatsvindt door
inhuur van een taxi, moet de auto voorzien zijn van een blauwe kentekenplaat. Ik
ben van mening dat in deze situatie de chauffeur kan aangeven of de taxi al dan
niet vrij is.
2. VIP-taxi rijdt naar Duitsland: onduidelijke situatie voor Duitse
autoriteiten
Ik zal de Duitse politie in de grensstreek informeren over de van toepassing zijnde
Nederlandse regels. Overigens kan en hoeft de Duitse politie niet te controleren
op de Nederlandse eis dat voor bepaald taxivervoer een taxameter in de auto
aanwezig moet zijn.
3. Rust- en rijtijdenregelgeving voor VIP-vervoer
Een situatie als deze kan zich theoretisch incidenteel voordoen. Op de
werkzaamheden van de chauffeur in de privé-auto zijn de regels van het
Arbeidstijdenbesluit vervoer niet van toepassing (omdat dit vervoer geen
taxivervoer is), maar wél de regels van de Arbeidstijdenwet, indien deze rit in
opdracht van de werkgever van deze chauffeur wordt gemaakt. Momenteel zijn
rij- en rusttijden voor taxichauffeurs in het kader van de uitwerking van de
Toekomstvisie Taxi onderwerp van onderzoek. Over de resultaten hiervan zal ik
de Tweede Kamer voor het zomerreces informeren.
4. Inhuur student als chauffeur in eigen auto van de klant
Indien het gaat om beroepsmatige vervoersactiviteiten in dienstbetrekking zijn
voor de betreffende chauffeur de arbeids- en rusttijden volgens de
Arbeidstijdenwet van toepassing.
Conclusie
Het doel van de blauwe taxikentekenplaat is om consumenten en handhavers te
helpen beroepsmatig personenvervoer te onderscheiden van ander
personenvervoer. Ik ben van oordeel dat het huidige systeem voldoet en dat dit
daarom zoveel mogelijk in stand gehouden moet worden.
Deze kwestie van het VIP-vervoer is eerder aan de orde geweest.
Volledigheidshalve wijs ik u op de brief van 15 maart 2001 van de toenmalige
Minister van Verkeer en Waterstaat aan de Tweede Kamer (TK 20002001, 25
910, nr. 33). Daarin is verslag gedaan van een verkenning van mogelijkheden om
voor VIP-vervoer een uitzondering toe te staan op het verplicht voeren van de
blauwe taxikentekenplaat. Conclusie hiervan was dat het risico hiervan te groot is,
doordat afbreuk gedaan wordt aan de voor de gehele taxibranche met het blauwe
taxikenteken beoogde effecten.
Pagina 2 van 3
In het verlengde hiervan ben ik van oordeel dat het verstandig is het huidige
systeem zoveel mogelijk in stand te houden om te vermijden dat bij de
Datum
handhaving nieuwe complicaties optreden.
Ons kenmerk
Hoogachtend, VenW/DGMo/DRV/2009/3198
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat