Microsoft


ICT'er in MKB blijkt duizendpoot

maandag 11 mei 2009

Bedrijven in het MKB moeten het doen zonder ICT afdeling of gespecialiseerd ICT personeel. De ICT taken worden veelal als neventaak verzorgd door een collega met net wat meer technische kennis en achtergrond. Deze dubbelfunctie trekt een zware wissel op zowel het privéleven van de deeltijd ICT'er als op de uitvoering van de eigenlijke taken. Gebrek aan middelen, mogelijkheden en tijd stelt hen doorlopend voor een zware uitdaging. Met veel kunst- en vliegwerk weten zij, naast hun eigenlijke taak, de verschillende systemen operationeel te houden en hun collega's te ondersteunen bij het dagelijks gebruik. De deeltijd ICT'er in het MKB blijkt een duizendpoot, vraagbaak, whizzkid en ICT-held in één. Dit blijkt uit een onderzoek onder 159 bedrijven met 5 tot 50 medewerkers, uitgevoerd door Onderzoeksbureau Toet & Onderzoek in opdracht van Microsoft Nederland.

"Cloud computing" draagt bij aan taakverlichting
Het onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van de Nederlandse introductie van de Microsoft Business Productivity Online Suite (MS BPOS). MS BPOS is een communicatie- en samenwerkingsoplossing die organisaties op eenvoudige wijze informatie en data laat delen en de communicatie tussen medewerkers, klanten en leveranciers vereenvoudigt en stroomlijnt. MS BPOS wordt aangeboden volgens het SaaS - model, Software as a Service. Ergo, geen torenhoge investeringen in servers, applicaties, beheer en onderhoud, maar een overzichtelijk maandbedrag en altijd de laatste, up-to-date, versie van de software. Deze 'cloud computing' oplossing garandeert de gebruiker een optimale flexibiliteit en snelle inzetbaarheid en neemt de ICT-verantwoordelijke veel zorgen uit handen. Vooral in het MKB segment zal deze aanpak veel verlichting kunnen brengen, zo blijkt uit het onderzoek naar de werkbelasting en beleving onder ICT-verantwoordelijken in het MKB.

Informatie over ICT voor het MKB en Microsoft BPOS vindt u op http://www.ictheld.nl