Senternovem
11-05-2009 | Congres `De introductie van de Elektrische Auto in Nederland'
De elektrische auto staat volop in de belangstelling. Premier
Balkenende en minister Eurlings (V&W) presenteerden tijdens de opening
van de AutoRAI het streefgetal van 1 miljoen elektrische en hybride
auto's in 2020. Mark Rutte (VVD) betoogde onlangs dat het noodzakelijk
is dat de overheid de introductie van de elektrische auto stimuleert.
Tijdens het congres `De introductie van de Elektrische Auto in
Nederland' dat op 9 april op de AutoRAI plaatsvond, wisselden experts
op dit gebied ideeën uit over de mogelijkheden en kansen. Zal komend
decennium in het teken staan van de elektrische auto?
Niet alleen de landelijke overheid, maar ook lokale overheden en
diverse (maatschappelijke) organisaties pleiten voor de elektrische
auto. Tijdens de opening van het congres presenteerde burgemeester Job
Cohen van Amsterdam de plannen om een flinke impuls te geven aan de
overstap naar elektrisch vervoer in de hoofdstad. De stad gaat het
goede voorbeeld geven: er komen oplaadpunten en gemeenteambtenaren
gaan deels elektrisch rijden. Ook de bijdragen van de gemeenten
Leeuwarden en Rotterdam tijdens het congres sluiten hierop aan. Essent
New Energy ziet elektriciteit als meest kansrijke en meest gewenste
optie voor de groeiende vraag naar mobiliteit. En onder meer Stichting
Natuur en Milieu pleit voor de oprichting van een nationaal Formule
e-team. Dit team zou een regierol moeten vervullen om een eind te
maken aan de situatie waarin alle partijen op elkaar wachten.
Anders omgaan met mobiliteit
Frits Hermans, voorzitter van het Platform Duurzame Mobiliteit, ging
tijdens het congres in op de uitdagingen van een transitie. "We willen
in 2020 twee keer zoveel 'mobiel op maat' zijn met maar de helft van
het huidige verbruik van fossiele brandstoffen. Dit vraagt om
omslagen: anders omgaan met mobiliteit, anders kiezen, anders betalen.
Naast biofuels/biogas en elektrische/hybride aandrijvingen maken ook
Intelligente Transport Systemen (ITS) en gedragsaanpassingen deel uit
van het toekomstbeeld. Het gaat om creatieve connectiviteit: slimme
oplossingen bestaan naast elkaar en resulteren door onderlinge
verbondenheid in een nog beter eindresultaat. Zo komt de meerwaarde
van elektrische tractie vooral in binnensteden tot zijn recht en die
van biofuels vooral bij langere afstanden."
Implementatie met beleid
De vraag naar verduurzaming moet met beleid worden beantwoord,
benadrukt Richard Smokers van TNO. "Juist omdat elektrisch vervoer
zo'n belangrijke optie is voor de lange termijn, moeten we er
voorzichtig mee omgaan. `Halleluja-verhalen' zijn bedreigender voor
deze technologie dan een objectieve inventarisatie van de horden die
nog moeten worden genomen. Het lastige is dat een vergelijking met
veel andere transities niet opgaat. Het is niet een revolutie van iets
geheel nieuws, zoals de mobiele telefoon of internet, die met nieuwe
functionaliteit de markt verovert. De elektrische auto moet iets dat
al bestaat verslaan, namelijk de auto met verbrandingsmotor. Het
betekent dat de actieradius verder omhoog moet, de prijs omlaag en dat
batterijen veilig moeten zijn en voldoende lang moeten meegaan."
Smokers benadrukt het belang van goed gemonitorde, grootschalige
praktijkproeven om de techniek een flinke stap verder te brengen: "Met
een stevig commitment van verschillende fabrikanten die in
concurrentie aan de proef deelnemen. En een infrastructuur die
voldoende dekkend is om de toekomstige situatie na te bootsen. Het zou
zonde zijn als heel Nederland vol komt te staan met proefjes rond één
laadpunt met twee auto's. Daar leer je niks van."
Serieus alternatief of golfkarretje?
Naast vertegenwoordigers van overheden, energiebedrijven en
maatschappelijke organisaties, tonen ook vertegenwoordigers van de
`traditionele' auto-industrie belangstelling voor elektrisch vervoer
en zien de voordelen daarvan. Dat bleek uit bijdragen van Roelf de
Boer, voorzitter van de RAI, autojournalist Wim Oude Weenink,
sectretaris van de RAI-vereniging Wijnand de Geus en Ewald Breunesse,
manager transitie van Shell. De laatste ziet overigens op dit moment
het meest in hybride voertuigen. Hij vindt het huidige type
elektrische auto dichter bij een golfkarretje staan dan bij een
serieuze auto.
Inzetten op verschillende transitiepaden
Fred Hagendoorn, werkgroepvoorzitter Hybridisering/electrificering van
het Platform Duurzame Mobiliteit blikt terug op het congres: "Iedereen
is zich ervan bewust dat we aan de vooravond staan van de doorbraak
van (nieuwe) elektrische vervoersconcepten. Wel zijn sommige
verwachtingen over mogelijke volumes nogal opgeklopt en niet
realistisch. Zo is het aantal van 1 miljoen elektrische auto's in 2020
niet gebaseerd op feiten. Denk aan de beperkte actieradius van
elektrische auto's, de hoge kostprijs van accu's, onduidelijkheden
over overheidssubsidie en een hoog investeringsbedrag tegenover een
gering jaarlijks voordeel. De elektrische auto is het meest kansrijk
voor onder meer het kleinschalige goederenvervoer in grote steden en
potentieel als tweede auto binnen een gezin. Een realistische aanname,
waar wij als werkgroep vanuit gaan, is dan ook een aantal van 200.000
(elektrische en plug-in hybride voertuigen) in 2020. Deze ambitie is
haalbaar, maar ondersteunende overheidsmaatregelen zijn vereist om een
acceptabele business case te maken voor ondernemers en consumenten.
Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat er meerdere transitiepaden
zijn, denk aan biogas, bio-ethanol en op de langere termijn waterstof.
We moeten ons niet blindstaren op elektrisch vervoer, een combinatie
van transitiepaden is de slimste aanpak."
Meer informatie
Een verslag van het congres is te vinden op de website van TNO.