Stichting Natuur en Milieu

Rijksautos kunnen veel groener

11 mei 2009 - De rijksoverheid is zelf geen koploper als het gaat om het inkopen van zuinige autos en maakt haar voorbeeldfunctie niet waar. Dit blijkt uit onderzoek van Stichting Natuur en Milieu. Mirjam de Rijk, algemeen directeur Natuur en Milieu: 'De overheid vindt schone en zuinige autos belangrijk, maar laat mooie kansen liggen. De rijksoverheid kan een voorbeeld nemen aan de gemeente Amsterdam die het prima doet.

Het onderzoek van Natuur en Milieu is het eerste totaaloverzicht van de milieukenmerken van de door alle departementen ingekochte dienstautos uit 2006 en 2007. Het rijk had zich geen hoge doelen gesteld, maar zelfs die doelen zijn niet gehaald. Het meest verrassend is het grote aandeel autos met een D-energielabel en het nog geringe aantal echt zuinige autos. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat scoort het slechtst wat betreft D-label-autos.

Inkoopcentrale
Een centraal inkoopbeleid van dienstautos en een helder systeem waarbij uitzonderingen op de afspraken gesignaleerd worden, zou verstandig zijn. De overheid kan de inkoop daarmee beter volgen en handhaven. Nu is dit niet goed mogelijk door de gedecentraliseerde aanpak en vele beslissers.

In 2010 kunnen de overheden weer kiezen uit een lijst nieuwe autos. Onderzoek in opdracht van Natuur en Milieu naar alternatieve criteria voor het inkoopbeleid laat zien dat strengere duurzaam-heidscriteria goed mogelijk zijn. Met een minimale inspanning kan de CO2 -uitstoot met 27 procent beperkt worden. Deze besparingen kunnen nog veel hoger oplopen als de overheid kiest voor elek-trische autos.

Doe als Amsterdam
Natuur en Milieu heeft vier adviezen voor de nieuwe inkoop van dienstautos.
1. Koop autos in zoals de gemeente Amsterdam dat doet. De hoofdstad kiest uitsluitend autos met een A- of B-label om het wagenpark over de hele linie zuiniger te maken. Daarnaast zet Am-sterdam sterk in op elektrische autos.
2. Leg niet voor vier jaar vast welke autos men mag kopen, maar zorg ervoor dat de overheid zuinigere types autos kan aanschaffen zodra deze op de markt komen.
3. Stimuleer de aanschaf van hybride en geheel elektrische autos door per ministerie een verplicht quotum in te stellen. Zo speelt de overheid een belangrijke rol als launching customer. 4. Stel per ministerie streefcijfers op voor CO2 -reductie in gram/km. Dit sluit aan bij Europese re-gelgeving en creëert absolute CO2 -winst.

Download hier de genoemde rapporten:
Dienstauto's rijksoverheid: duurzaam ingekocht? (Natuur en Milieu, april 2009)

Duurzaam inkopen dienstauto's overheid (Ecofys, januari 2009).

Publicatiedatum: 11-05-2009