Rode Kruis Belgie
Stickerverkoop stijgt met 1,5% : Rode Kruisvrijwilligers krijgen massale
steun van Vlaamse bevolking
Rode Kruis viert ook 150 jarige geschiedenis in Bokrijk
De 14-daagse stickerverkoop is afgesloten met een stijging van 1,5% :
de geschatte opbrengst bedraagt 2.800.000 euro. Dit betekent dat bijna
1 op 4 Vlaamse huisgezinnen de actie opnieuw heeft gesteund. Bovendien
hebben al 2.000 Vlamingen interesse getoond in mogelijk
vrijwilligerschap bij Rode Kruis-Vlaanderen. Het Rode Kruis dankt
iedereen dan ook voor het vertrouwen en de steun.
Dit jaar werden de Rode Kruisvrijwilligers - de "superhelden" die zich
altijd en overal belangeloos inzetten voor de medemens â gesteund door
Mega Mindy. En ook de Vlamingen hebben hen, in deze barre economische
tijden, massaal hun vertrouwen geschonken.
150 jaar vertrouwen
Het vertrouwen van de Vlaamse bevolking moeten de Rode
Kruisvrijwilligers elke dag opnieuw verdienen. Dit doen ze al vele
decennia lang. In 2009 viert de organisatie overigens enkele
belangrijke verjaardagen :
- 150 jaar geleden werd de slag bij Solferino gestreden (de
rechtstreekse aanleiding tot de oprichting van het Rode Kruis door
Henry Dunant)
- 90 jaar geleden werd de Internationale Federatie van het Rode Kruis
opgericht
- 60 jaar geleden werden de Verdragen van Genève ondertekend
- 75 jaar geleden werd de Dienst voor het Bloed in België opgericht
- 20 jaar geleden startte Rode Kruis-Vlaanderen met haar
opvangactiviteiten voor asielzoekers
Besteding van de inkomsten uit de stickerverkoop
De stickerverkoop is de belangrijkste inkomstenbron voor de 256
plaatselijke Rode Kruisafdelingen. De opbrengst gaat naar de
verzekering van de dagelijkse werking, de aankoop van materiaal
(bijvoorbeeld voor de hulpverlening bij rampen en voor de
eerstehulpposten op evenementen en sportwedstrijden) alsook voor
kwalitatief hoogstaande opleidingen. De Rode Kruisvrijwilligers werken
immers wel gratis maar krijgen een uitgebreide opleiding en volgen
regelmatig bijscholingen.
Vrijwilligerswerving
Naast louter fondsenwerving speelde de sticker van 2009 voor het eerst
in op het aantrekken van nieuwe vrijwilligers. Op de achterzijde van
de sticker stond een webadres vermeld (www.wordvrijwilliger.be) waar
iedereen dadelijk interessante vrijwilligersvacatures in eigen streek
kan vinden. De vraag om vrijwilliger te worden is ook gesteld aan
iedereen die per SMS of per telefoon deelnam aan de tombola.
Ondertussen hebben al 2.000 Vlamingen interesse getoond.
Kandidaat-vrijwilligers worden in een volgende fase via persoonlijke
intakegesprekken gescreend en zijn inzetbaar als Rode
Kruisvrijwilligers nadat ze een grondige en kwalitatieve opleiding
hebben gekregen.
Tombola
Aan de Rode Kruissticker is tevens een tombola verbonden met prachtige
prijzen : 2 autoâs van Skoda , 100 weekendverblijven in Molenheide en
50 verfpaketten van Levis. Wie een sticker heeft gekocht, kan nog tot
18 mei deelnemen aan de tombola.
Paraat. Altijd, overal
Het Rode Kruis telt bijna 14.000 vrijwilligers in Vlaanderen. In 2008
waren ze 274.793 uur paraat om ruim 60.000 slachtoffers te helpen en
gaven ze 12.052 vormingsuren Eerste Hulp aan particulieren plus 12.466
uur opleiding aan bedrijven. Ook de sociale activiteiten zijn vorig
jaar sterk gegroeid : niet minder dan 261.747 vrijwiligersuren werden
geïnvesteerd in aangepaste vakanties voor mensen met een handicap,
vakantiekampen voor kansarme kinderen, zorgbibâ¦
Wat er ook gebeurt, de Rode Kruisvrijwilligers staan paraat. Altijd,
overal.
Mechelen, 10 mei 2009