Brussel, 11 mei 2009
De Commissie stelt een nieuw kader voor het aanrekenen van
beveiligingskosten in de luchtvaart voor
Gevolg gevend aan een recent verslag over de financiering van de
luchtvaartbeveiliging heeft de Commissie vandaag een voorstel aangenomen
voor een richtlijn inzake het in rekening brengen van beveiligingskosten in
Europa. Het doel van dit voorstel is transparantie en non-discriminatie te
garanderen en ervoor te zorgen dat de luchtvaartmaatschappijen worden
geraadpleegd wanneer het niveau van de kostenberekening wordt vastgelegd en
dat deze in verhouding staat tot de kosten van de beveiliging. Bovendien
wordt voorgesteld in elke lidstaat een onafhankelijke toezichtsautoriteit op
te richten.
Tegen de achtergrond van de huidige moeilijke economische situatie
verklaarde Antonio Tajani, vice-voorzitter van de Europese Commissie
en commissaris voor vervoer: "Er zijn belangrijke stappen genomen om
luchtreizigers te beschermen. Dit heeft ook de beveiligingskosten voor
de passagiers doen toenemen. Wij moeten ervoor zorgen dat de
beveiligingsdiensten op de meest kosteneffectieve wijze worden
verleend."
De wijze waarop de beveiligingskosten worden doorberekend, is
momenteel geregeld op nationaal niveau. Het is echter mogelijk dat
onvoldoende informatie over deze kosten wordt gegeven en dat de
luchtvaartmaatschappijen niet op alle EU-luchthavens systematisch
worden geraadpleegd. Dit verhindert de totstandbrenging van een gelijk
speelveld voor luchthavens en luchtvaartmaatschappijen, hetgeen
nochtans van cruciaal belang is gezien de grote uitdagingen waarmee de
hele luchtvaartsector wordt geconfronteerd.
In een recent verslag komt de Europese Commissie tot de conclusie dat
niet-discriminerende beveiligingsheffingen die strikt in verhouding
staan tot de kosten van essentieel belang zijn om eerlijke en
onverstoorde concurrentie tussen luchtvaartmaatschappijen en tussen
luchthavens te garanderen . Daarom stelt de Commissie voor de
volgende gemeenschappelijke beginselen te volgen bij het in rekening
brengen van beveiligingskosten op luchthavens in de Gemeenschap:
1. Non-discriminatie: bij het aanrekenen van beveiligingskosten mag
geen onderscheid worden gemaakt tussen passagiers of tussen
luchtvaartmaatschappijen.
2. Raadpleging: minstens één keer per jaar moeten de
luchtvaartmaatschappijen verplicht worden geraadpleegd over het
aanrekenen van beveiligingskosten. De luchthavens moeten rekening
houden met de standpunten van de luchtvaartmaatschappijen alvorens
beslissingen te nemen; wanneer geen overeenstemming wordt bereikt,
moeten de luchthavens hun beslissingen motiveren.
3. Transparantie: op drie verschillende niveaus moet transparantie
worden gegarandeerd:
* op het niveau van de luchthavens: de luchthavens moeten de
luchtvaartmaatschappijen informatie verstrekken over de elementen
waarop zij de aangerekende beveiligingskosten baseren
(bijvoorbeeld de diensten en infrastructuur die ter beschikking
worden gesteld, de berekeningsmethode of geplande investeringen);
* op het niveau van de luchtvaartmaatschappijen: om de luchthavens
in staat te stellen te beoordelen welke investeringen in de
toekomst nodig zijn en hun beveiligingsinfrastructuur aan te
passen, moeten de luchtvaartmaatschappijen bijvoorbeeld tijdig hun
verkeersramingen meedelen aan de luchthavens;
* op het niveau van de lidstaten: het is belangrijk voor
transparantie te zorgen met betrekking tot de economische gevolgen
van nationale beveiligingsmaatregelen die strenger zijn dan de
EU-eisen.
4. Verhouding tot de kosten: de aangerekende beveiligingskosten mogen
uitsluitend worden gebruikt om de beveiligingskosten te dekken. Bij de
vaststelling daarvan moet bovendien rekening worden gehouden met de
subsidies die door de overheden worden verleend voor
beveiligingsdoeleinden, met de kosten van de financiering van de
beveiligingsfaciliteiten en met de kosten van de installaties en de
beveiligingsactiviteiten.
5. Onafhankelijke toezichtsautoriteit en geschillenbeslechting: in
elke lidstaat moet een onafhankelijke autoriteit worden opgericht om
toezicht te houden op de correcte toepassing van deze maatregelen en
moet een procedure worden opgesteld voor het beslechten van geschillen
tussen luchthavens en gebruikers.
---
Verslag van de Commissie over de financiering van de
luchtvaartbeveiliging, COM(2009) 30 definitief, 2.2.2009.
European Union