10 Mei 2009
Coronel en Dumbreck vierde in Spa 1000km LMS race
Na een teleurstellende start van het weekend, waarbij het SNORAS
Spyker Squadron moeite had om een goede setup voor de auto te vinden,
hebben coureurs Tom Coronel en Peter Dumbreck uiteindelijk een fraaie
vierde plaats behaald in de 1000km van Spa. De race in Belgische
Ardennen vormde de tweede ronde van de Le Mans series. Vaste SNORAS
Spyker Squadron coureur Tom Coronel werd hierbij bijgestaan door de
Schot Peter Dumbreck, nadat zijn teamgenoot Jarek Janis om medische
redenen moest afhaken.
Picture: SNORAS Spyker Squadron
Het team moest de nodige trainingstijd missen vanwege en incident met
Lamborghini coureur Bouchut. De Fransman drukte Tom Coronel van de
baan bij Blanchimont, één van de snelste bochten van de baan. De
coureur uit Eemnes raakte de muur waarbij de linker voor- en
achterwiel ophanging beschadigd raakte. De schade bleek niet meer te
repareren voor het eind van de training waarbij waardevolle tijd voor
de afstelling van de auto verloren ging. Coronel en Dumbreck moesten
de kwalificatie training dus aanvangen met een verre van optimaal
afgestelde Spyker C8 Laviolette GT2R. Tijdens de kwalificatie
besteedde het team onder leiding van Peter van Erp nog veel aandacht
aan de afstelling van de auto. Peter Dumbreck reed uiteindelijk één
snelle kwalificatieronde, hetgeen een negende tijd in de GT2 klasse
opleverde. Plannen om de afstelling te perfectioneren in de warmup
sessie op zondagmorgen liepen helaas op niets uit. De organisatie
moest de warm up afblazen vanwege de dichte mist op het circuit.
Gelukkig was de mist voor de start van de race opgetrokken en kon de
race onder fraaie weersomstandigheden worden gestart. Minder fraai was
de start zelf. Hierdoor werd het veld opgevangen voor een tweede
poging. Deze verliep beter, ook voor Tom Coronel die gelijk
voortvarend van start ging. Voorzichtigheid was wel geboden, aangezien
Tom na zijn eerste stint meldde dat de auto erg lastig was in de
bochten. Vervolgens nam Peter Dumbreck het stuur over en gaandeweg
werden de rondetijden beter. De Schot was intussen opgeklommen naar
een zesde plaats en gaf het stuur weer over aan Coronel. Deze zette de
opgaande lijn van zijn teamgenoot door. Het was duidelijk dat de
wegligging van auto het gaandeweg de race beter werd. Zowel Coronel
als Dumbreck zetten naarmate de race vorderde snellere tijden op de
klokken. Uiteindelijk klom het duo op naar de vijfde plaats. Even leek
deze nog in gevaar te komen nadat Tom Coronel in aanraking kwam met
één van de snellere LMP prototypes. Hij moest de pits opzoeken met een
lekke band. Gelukkig bleef de schade beperkt en kon hij als zesde de
race weer hervatten. In de slotfase kon de verloren positie weer
worden teruggewonnen. De vierde plaats leek zelfs haalbaar, vooral
nadat een neutralisatie vlak voor het eind van de race het veld weer
dicht bij elkaar bracht. De Farnbacher Ferrari 430 F430 bleek helaas
niet meer te achterhalen voor Coronel die de slotfase voor zijn
rekening nam. De #85 Spyker C8 Laviolette GT2R kwam als vijfde over de
finish met slechts drie seconden achterstand op de Ferrari. Na de race
won het team nog een plaats vanwege de diskwalificatie van de winnende
Felbermayr Porsche die volgens de technische comissie niet conform de
regelementen was.
Picture: SNORAS Spyker Squadron
Tom Coronel: "De auto werd iedere ronde beter. Naarmate de baan meer
grip kreeg, vonden we de snelheid die we aan het begin van de race
hadden moeten hebben. Mijn laatste ronde was mijn snelste van het hele
weekend, maar aan het begin leek het alsof ik op ijs reed. Ik ben blij
met dit resultaat en uiteindelijk waren we maar enkele seconden
verwijderd van het podium. De auto was goed en de crew liet opnieuw
zien waarom ze bekend staan om hun goede pitstops. Le Mans, we komen
er aan!"
Peter van Erp, managing director Spyker Squadron: "Ik ben tevreden met
het resultaat. Het is belangrijk om juist op dit moment, vlak voor Le
Mans, resultaten te boeken. We zijn de race niet echt goed begonnen,
maar we hebben wel continu progressie geboekt. Het is ons ook
duidelijk geworden dat we voor de belangrijkste race van het jaar, de
24 uur van Le Mans, nog meer voorbereidingstijd nodig hebben. Zoals
het er naar uit ziet zullen we daarom binnenkort naar Monza gaan voor
extra testwerk. Namens het team wil ik in ieder geval onze gasten van
dit weekend en de collega's van de Spyker Cars fabriek bedanken voor
hun komst naar Spa om het team te steunen".
Picture: SNORAS Spyker Squadron
Het SNORAS Spyker Squadron zal nog enkele malen testen voordat het af
zal reizen naar Frankrijk voor de 24 uur van Le Mans halverwege Juni.
De verrichtingen van het team kunnen worden gevolgd op Twitter en
Vimeo met de laatste video verslagen.
2009 Spyker Squadron LMS Spa Race Day van het Spyker Squadron op
Vimeo.
Tom Coronel