NVA
PERSBERICHT
11 mei 2009
Resultaten Prestatie Onderzoek in september 2009
bekend
"Vervroegd jaarlijks onderzoek geeft
meer sturing aan onderhandelingen
intermediair"
In 2009 wordt de negende editie van het Prestatie Onderzoek -
georganiseerd door DAK, NBVA en NVA eind mei al gestart. Eind
september 2009 worden de uitkomsten gepresenteerd aan de
verzekeraars. De verbeterde individuele terugkoppeling levert het
intermediair belangrijke feiten en cijfers op. Het onderzoek is dan ook
vervroegd, zodat het intermediair de resultaten tijdig kan meewegen bij
het maken van afspraken met verzekeraars.
Focus op benchmarking
In het jaar 2008 zijn belangrijke innovaties doorgevoerd in de onderzoeksopzet.
Deze verbeteringen zijn met veel enthousiasme begroet door het intermediair en de
marktpartijen. Samen met GfK als nieuw onderzoeksbureau is onder meer de tijd
benodigd voor het invullen van de elektronische enquête aanzienlijk verkort en een
individuele terugkoppeling ontwikkeld voor alle deelnemende intermediairs. Het
intermediair kan daarmee in één oogopslag zien welke verzekeraars het beste
presteren op de aspecten die het betreffende intermediair het belangrijkste vindt,
afgezet tegen de scores van de aanbieders met wie hij nu zaken doet. Om de
praktische toepasbaarheid van die terugkoppeling te vergroten hebben DAK, NBVA
en NVA ervoor gekozen om het onderzoek te vervroegen en verder te investeren in
deze terugkoppeling, zodat deze nog beter aansluit bij de wensen van het
intermediair.
Katalysator voor verbetering
Het Prestatie Onderzoek is al acht jaar een belangrijke katalysator voor
verbeteringen van de (proces) prestaties van verzekeraars. De waardering van het
intermediair voor de prestaties van de verzekeraars is de afgelopen jaren significant
gestegen. Er zijn echter nog steeds verzekeraars die onvoldoende presteren.
Daarom mag de aandacht voor kwaliteitsverbetering niet verslappen vinden DAK,
NBVA en NVA.
Noot voor de redactie/