Consumentenbond
8 mei 2009
Kleuren maken kiezen voor gezond makkelijk
Er komt steeds meer bewijs voor het nut van het gebruik van
`verkeerslichten' om aan te geven of voedingsmiddelen wel of niet
gezond zijn. Begin mei zijn de resultaten gepresenteerd van twee
onderzoeken. Beide onderzoeken tonen aan dat voedingslogo's zonder
kleurcodering - de `Dagelijkse Voedingsrichtlijn' - veel minder
effectief zijn. De resultaten van deze studies sluiten naadloos aan op
eerdere onderzoeken en conclusies van de Consumentenbond.
De Australische kankerbestrijding (Cancer Council) heeft aangetoond
dat de keuze voor gezonde producten vijf keer makkelijker wordt door
op het etiket het systeem van de Dagelijkse Voedingsrichtlijn te
vervangen door een kleurcodering, bijvoorbeeld in de vorm van een
verkeerslicht. En ook uit recent Engels onderzoek van de universtiteit
van Surrey in opdract van de gerenommeerde overheidsinstantie FSA
(Food Standards Agency) blijkt dat kleuren essentieel zijn om
consumenten te helpen bij het maken van de gezonde keuze.
Ook kleurcodering in Nederland
Om de wirwar aan voedingslogo's tegen te gaan en om de consument echt
te helpen bij het maken van de gezonde keuze pleit de Consumentenbond
al jaren voor één overkoepelend systeem: het verkeerslichtsysteem.
Daarbij krijgen alle producten op de voorkant van de verpakking
`verkeerslichten' waarmee wordt aangegeven of een product veel of
weinig verzadigd vet, suiker, zout en calorieën bevat. De bond ziet de
beide onderzoeken uit Australië en Engeland als belangrijke steun in
de rug voor de introductie van kleurcodering op de Nederlandse markt.
De resultaten zijn een bevestiging van het onderzoek dat de
Consumentenbond heeft uitgevoerd naar etikettering en logo's
(Logoland, 2007). Bovendien sluiten de resultaten perfect aan bij het
advies dat de Gezondheidsraad heeft gedaan aan Minister Klink (Gezonde
voeding: Logo's onder de Loep, 2008).
Het verkeerslichtsysteem zoals de Consumentenbond het wil. (rechts)
De `Dagelijkse voedingsrichtlijn' diebijvoorbeeld door bedrijven en
merken als Unox, Kellogg's, Mars en Danone wordt gehanteerd. (onder)
Zie het origineel