NIEUWSBERICHT
Utrecht, 8 mei 2009
Supply chain planning ondergeschoven kind ondanks crisis
Internationale Capgemini Consulting studie wijst uit dat bedrijven kansen laten liggen om de aansturing van de supply chain te verbeteren
Supply chain planning wordt door een overgrote meerderheid van de bedrijven niet als strategische of bedrijfskritische activiteit beschouwd, maar eerder als een supportfunctie. Maar heel weinig organisaties zien zichzelf als innovatief of als uitblinker op het gebied van planning. Mede hierdoor laten bedrijven kansen liggen om succesvoller door de crisis te navigeren dan nu het geval is, en om straks sneller te reageren als de crisis voorbij is. Dit blijkt uit de onlangs verschenen Global Supply Chain Planning Study 2009 van Capgemini Consulting. Het onderzoek is gebaseerd op gesprekken met ruim 120 supply chain managers wereldwijd.
Andere belangrijke conclusies uit het rapport zijn dat de meeste bedrijven in hun planning weinig rekening houden met het toenemende belang van duurzaamheid en met de risico's van de zwaardere economische omstandigheden. Ook heeft veruit het merendeel van de bedrijven nog geen gestructureerde samenwerking gerealiseerd met klanten en toeleveranciers, ondanks dat ze het grote belang hiervan wel zeggen in te zien. Zelfs de interne samenwerking in processen als demand planning en sales & operations planning laat vaak nog te wensen over.
Volgens Peter Tielemans, supply chain management specialist bij Capgemini Consulting kunnen verbeteringen in supply chain planning bij heel veel bedrijven een cruciale rol spelen bij het nu overleven en het straks waarmaken van de ambities: "De traditionele supply chain-uitdagingen hebben op dit moment meer dan ooit de aandacht. Operationele kosten en werkkapitaal moeten laag worden gehouden. Tegelijk moet worden voldaan aan de eisen van klanten op het gebied van service, productinnovatie en flexibiliteit, om zo de marktpositie te handhaven of te versterken. Door de crisis is de onzekerheid over de toekomst nog een stuk hoger dan normaal. Om deze complexe uitdaging aan te kunnen gaan is het essentieel dat de hele supply chain op een heldere, eenduidige en integrale manier wordt aangestuurd en bijgestuurd. Dat klinkt eenvoudig, maar is het niet, en bij de meeste bedrijven is er nog heel veel ruimte voor verbetering van supply Chain Planning."
Meer informatie
Een digitale versie van de Global Supply Chain Planning Study 2009 is beschikbaar via: www.nl.capgemini.com/resources/thought_leadership/global_supply_chain_planning_study_2009
EINDE BERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience(TM) - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste balans te bieden in het beste talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de optimale oplossing voor klanten te creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30 landen en heeft wereldwijd meer dan 90.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2008 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.
Cap Gemini Nederland