Vrije Universiteit Amsterdam
De invloed van verkopers en de intermediair op vertrouwen van kopers op
elektronische marktplaatsen voor particulieren
* Startdatum: 08-05-2009
* Tijd: 13.45
* Locatie: Aula
* Titel: De invloed van verkopers en de intermediair op vertrouwen van
kopers op elektronische marktplaatsen voor particulieren
* Plaats: Aula
* Spreker: S. Meents
* Promotor: prof.dr. Y.H. Tan
* Onderdeel: Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde
* Wetenschapsgebied: Economie
* Evenementtype: Promotie
Om inzicht te krijgen in het belang van vertrouwen voor elektronische
marktplaatsen en in de mogelijkheden die verkopers en intermediairs
hebben om dit vertrouwen te stimuleren bestudeerde Selmar Meents in
drie empirische studies de verbanden tussen twaalf kwaliteitsaspecten
van elektronische marktplaatsen, het vertrouwen en de houding van
kopers ten opzichte van het doen van een aankoop. De resultaten tonen
aan dat het aankoopgedrag direct is en in aanzienlijke mate
afhankelijk van het vertrouwen in de verkopers.
Dit vertrouwen wordt sterk bepaald door vertrouwen in de intermediair.
Vertrouwen in de intermediair wordt op haar beurt beïnvloed door de
kwaliteit van het tot stand komen van prijzen, het formele toezicht
door de intermediair en de gemeenschap van gebruikers. Daarentegen is
vertrouwen in de verkopers afhankelijk van de kwaliteit van de
productweergave, en de mogelijkheden die verkopers bieden om hen in
persoon te ontmoeten.
De populariteit van elektronische marktplaatsen voor particulieren
(bijv. Marktplaats.nl en eBay.nl) is de afgelopen jaren toegenomen.
Zulke online vormen van fysieke handelsplaatsen worden mogelijk
gemaakt door zowel verkopers als een bedrijf dat de handelsplaats
aanbiedt, oftewel de intermediair. Meestal zijn mensen in dergelijke
transactieomgevingen slechts bereid te kopen als zij niet alleen de
verkopers vertrouwen, maar ook de intermediair. Toch is onduidelijk
hoe en in hoeverre aankoopgedrag wordt beïnvloed door dit vertrouwen.
Bovendien is het de vraag wat het mogelijke effect is van verkopers en
de intermediair op de wijze waarop vertrouwen wordt gevormd.
Antwoorden op deze vragen zijn niet alleen interessant voor de
wetenschap, maar ook voor de praktijk. Ze bieden immers inzicht in het
belang van vertrouwen voor elektronische marktplaatsen en in de
mogelijkheden die verkopers en intermediairs hebben om dit vertrouwen
te stimuleren.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam