Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
8 april 2009
betreft: Zachte G, de Limburgse creatieve webcommunity, groeit!
Zachte G staat voor creatieve energie uit het Zuiden. Een krachtige virtual community bestaande uit ondernemende en kunstzinnige Limburgers, met bijzondere aandacht voor creatief talent en eigenzinnige initiatieven. De community van
ZachteG.nl bestaat na anderhalf jaar uit bijna 300 actieve leden die gezamenlijk een divers beeld geven van de creatieve industrie in Limburg. De tijd is rijp deze virtuele energie om te zetten in de fysieke energie van een bijeenkomst (zie p.2).
Zachte G wil creatief talent profileren en is met een krachtig communicatie-kanaal de bindende factor voor de creatieve industrie in Limburg. Zachte G gelooft dat creativiteit en innovatie de drijvende kracht zijn van de economie en maatschappij.
Sinds de (G)eboorte van Zachte G is de virtuele community uitgebreid met Zachte G TV. Op 8 mei 2009 beleeft Zachte G wederom 2 premieres, te weten het Zachte G Event en de lancering van de Zachte G Shop onder de naam 'Dutch but not from Holland'. Vanaf dan bestaat Zachte G uit de volgende kanalen:
. ZachteG.nl - een virtual community
De webgemeenschap met zo'n 300 leden en wekelijks actuele content over wat er gebeurt in Limburg op kunstzinnig gebied. Er zijn vacatures te vinden, pitches (inschrijvingen op opdrachten voor het bedrijfsleven), nieuws en via de profielen kan men contact zoeken met gelijkgestemden.> www.zachteg.nl
. Zachte G TV - een onafhankelijk TV kanaal
Hedendaags Limburg is meer dan bronsgroen eikenhout en mooie heuvels en dalen. Sinds oktober 2008 verschijnt op het eigen ZachteG web TV kanaal maandelijks een verse aflevering waarin Egid van Houtem, aan de hand van prikkelende vragen een bijzonder aspect van creatief en cultureel Limburg belicht. > www.zachteg.tv
. Zachte G Shop - internationale profilering Limburgs design
Onder het mom van 'Dutch but not from Holland' presenteren een aantal getalen-teerde makers kunst en design uit het land van de Zachte G. Limburgs design heeft een eigen gezicht. En dat moet naar buiten toe worden uitgedragen. Met de webwinkel op www.dutchbutnotfromholland.eu kan de potentie van Limburgse kunstenaars en ontwerpers op een mooie en goede manier worden geëtaleerd.
De volgende kunstenaars bieden hun producten aan op de Zachte G Shop:
Daan de Haan, Claire Janssen, Brigitta Santegoeds, Lucie Berben, Chantal le Doux, Jannie Schmitz, Dirk Dehing, Sascha Heemels, Dave de Leeuw, Kim van Bakel, Collin van der Sluis en Jolijn Fiddelaers.
. Zachte G Event - let's get physical
Ook een virtuele community behoort zo nu en dan fysiek samen te komen. Om elkaar te leren kennen en om het Zachte G gevoel te versterken. Zie hieronder voor het volledige programma op vrijdag 8 mei in Heerlen. > www.letsgetphysical.eu
HET ZACHTE G EVENT: Let's get physical
Het Zachte G Event wil een bijdrage leveren aan het versterken van de identiteit en het zelfbewustzijn van creatievelingen in Limburg.
Ook creatievelingen moeten worden gevoed. Met een fysiek event wil de Zachte G op vrijdag 8 mei aanstaande de Limburgse creatieve industrie bij elkaar brengen. Na de vele discussies, debatten en presentatie-avonden rondom het idee van de creatieve industrie van Richard Florida, wordt er in Constructiewerkplaats Schmitz te Heerlen spijkers met koppen geslagen. Met workshops, prikkelende keynotes speakers en een podium waar creatief talent zich kan presenteren zullen de aanwezigen worden uitgedaagd actief te participeren.
Partners van het event, zoals de Kamer van Koophandel, het expertisecentrum Hogeschool Zuyd Creative City, Q4 / Creamteam uit Venlo, leveren in de vorm van advies of een presentatie elk een inhoudelijke bijdrage. Er zijn adviseurs van de KvK aanwezig die starters doorlopend van advies voorzien; de Hogeschool Zuyd presenteert de zogenaamde G-talents, waarbij de nadruk wordt gelegd op (creatief) ondernemerschap en Q4 zet aan tot nadenken. Bijzonder is de lancering van de Zachte G SHOP, een internationale webwinkel. In de Zachte G SHP, www.dutchbutnotfromholland.nl, kunnen kunstenaar en designers op een internationale markt hun producten aanbieden.
Op vrijdag 8 mei geldt voor de creatieve industrie in Limburg: 'let's get physical!'
1 Doelgroep
Niet alleen leden van Zachte G zijn welkom. Iedere geïnteresseerde of gelijkgestemde creatieveling met enige ambitie om het hier in Limburg te maken, is welkom. Het event is mede interessant omdat er een nieuwe mogelijkheid wordt gepresenteerd om jezelf als kunstenaar of ontwerper te profileren: de Zachte G Shop. Zachte G Event mikt op:
. De Zachte G populatie;
. Studenten van creatieve opleidingen;
. Het culturele en creatieve (om)veld;
. Het bedrijfsleven.
2 Locatie
Het Zachte G Event 2009 vindt plaats in de Constructiewerkplaats Schmitz. Die herbergt de zaal en het café van poppodium NIEUWE NOR, de expositieruimte PÄNG en diverse kantoorruimtes. > www.nieuwenor.nl
3 Tijd
Programma: 12.30 - 24.00 uur
4 Aanmelden
Aanmelden kan via de website: www.letsgetphysical.eu
5 Toegang
Het event is gratis toegankelijk, met uitzondering van de versnaperingen die men consumeert. Voor het avondprogramma, dat vanaf 21.00 uur van start gaat met optredens van Het Zesde Metaal en Roosbeef, betaalt men het luttele bedrag van E 5 (i.p.v. E 8). Deze speciale prijs geldt alleen in de voorverkoop (klik hier ).
PROGRAMMA VRIJDAG 8 MEI 2009
6 Presentatie
Theo Ploeg (Brunssum, 1969) is journalist voor onder meer OOR en Glamcult, oprichter en hoofdredacteur van het webzine cut-up en doceert aan het instituut voor Interactieve Media van de Hogeschool van Amsterdam. > www.theoploeg.net Hij zal de diverse programma-onderdelen aan elkaar praten en de gespreksleider bij debatten zijn.
7 Programma indeling
. 12.30 - 13.30 uur
60 minutes of Zuivere koffie met een inleiding door Theo Ploeg (Q4 / Creamteam)
. 13.30 - 14.20 uur
Martin Heylen: How to avoid slamming doors (productiemaatschappij Woestijnvis, televisiemaker van o.a. Man Bijt Hond)
. 14.30 - 16.00 uur
Workshops
. #1 GPS voor Ondernemingen
GPS voor Ondernemingen is een eenvoudige maar effectieve brainstormmethode om ideeën te genereren. In groepen ga je na hoe jouw organisatie kan inspelen op toekomstige ontwikke-lingen en trends. > http://www.flandersdc.be/view/nl/1452314-De+methode.html
. #2 Zeptonn: creatief ondernemen zonder je ziel te verkopen?
In zijn publicatie 'Black & White Freedrawings' onderzoekt Zeptonn het proces van samen-werking met andere illustratoren. Hoe pak je zoiets aan? > www.zeptonn.nl
. #3 Snippet Call powered by Q4 / Creamteam
Free think workshop
. #4 the Target: GPS City Game
Ontdek de stad in een spannende interactieve GPS gestuurde game.
. #5 De Zachte G Shopper Bike Extravanganza
Shopper Bikes zijn handgemaakte uit-de-kluiten gewassen bikes met een buitengewone uitstraling.
. 16.15 - 17.15 uur
G-Talents: 8 presentaties van talenten met de nadruk op creatief ondernemerschap en ondernemend-schap. In samenwerking met Karel Janssen (Hogeschool Zuyd Creative City)
. 17.30 - 18.30 uur
Debat: Culturele Hoofdstad Maastricht 2018 Zachte G TV #3 als kick-off voor het debat o.l.v. Theo Ploeg
. 18.45 - 19.45 uur
Daan Roosegaarde // Studio Roosegaarde explorations of art and technology
Daan Roosegaarde verkent de dynamische relatie tussen architectuur, mensen en e-cultuur. Vanuit zijn laboratorium werkt hij aan installaties als de Sustainable DanceFloor, een dansvloer die op energie werkt door de trillingen van dansende mensen, is een bekend werk van Daan Roosegaarde. Op het event zal hij de DUNE installatie meenemen.
. 21.00 - 21.30 uur
Voorprogramma: Het Zesde Metaal
. 21.30 - 22.45 uur
Hoofdprogramma: Roosbeef > www.roosbeef.nl
8
9
10 Randprogramma
. KvK creative advisors (doorlopend)
Adviseurs van de Kamer van Koophandel zijn aanwezig om starters en jonge creatieve ondernemers van raad te voorzien.
. Art
In de expositieruimte PÄNG gaat Zeptonn met een aantal Limburgse designers/
kunstenaars zoals Dirk Dehing aan de slag om een Zacht G statement te creëren.
. Media
- DUNE, een installatie van Daan Roosegaarde staat tijdens het evenement opgesteld;
. Food
Food wordt verzorgd door Jeffrey Kuckelkorn van Cato Catering / Restaurant 5.0.
11
12
13 Partners
Dit project is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling in het kader van OP-Zuid.
---