Waterschap Brabantse Delta
Dijkgraaf Vos op 6 mei in de klas
Joseph Vos en de leerlingen van de Toverlaars in actie
Dijkgraaf
Joseph Vos van waterschap Brabantse Delta heeft op 6 mei groep 6 en 7
van openbare basisschool de Toverlaars in Etten-Leur geassisteerd bij
de eerste les uit het nieuwe lespakket `Droppie helpt in de Brabantse
Delta'. Het waterschap wil met dit initiatief duidelijk maken wat het
werk van het waterschap eigenlijk inhoudt en wat er zou gebeuren als
deze werkzaamheden niet zouden worden uitgevoerd.
Tijdens de lessen gaan de kinderen in groepjes aan de slag en
ontdekken ze welke taken het waterschap uitvoert. Brieffragmenten van
Droppie Water vormen de rode draad. Droppie roept namelijk de hulp van
de kinderen in. Naar aanleiding van zijn brief voeren de kinderen
allerlei opdrachten uit rondom de thema's Veilig, Schoon, Levend en Op
peil. Ze proberen onder andere zelf water te reinigen, maken een
informatiebord over gemaal Keizersveer, experimenteren met het
aanleggen van bochten in sloten en onderzoeken de waterkwaliteit van
een sloot in hun buurt. Op 6 mei onderzochten 31 leerlingen van de
Toverlaars samen met de dijkgraaf de waterkwaliteit van de sloot bij
de school.
Interactieve kaart
De website http://kaart.brabantsedelta.nl is een belangrijke bron van
informatie tijdens het uitvoeren van de opdrachten. Op de site staat
onder andere een interactieve kaart van het werkgebied van Brabantse
Delta, gebaseerd op Google Maps. Gebruikers van de kaart kunnen
gemalen in het gebied selecteren of onder andere de loop van de dijken
bekijken. Men kan zelfs tot straatniveau inzoomen.
De scholen in de regio zijn blij met het lespakket. Dat blijkt uit de
vele aanmeldingen. Van de ongeveer 350 aangeschreven scholen heeft
ruim de helft van het aanbod gebruik gemaakt. Het gaat om zo'n
vijfduizend exemplaren. Scholen die alsnog gebruik willen maken van
het lespakket kunnen het bestellen via het online bestelformulier.
||||||||||||||||| ||||||||||||||||| |||||||||||||||||
||||||||||||||||| ||||||||||||||||| |||||||||||||||||