Waterschap Brabantse Delta


Dijkgraaf Vos op 6 mei in de klas

Joseph Vos en de leerlingen van de Toverlaars in actie Dijkgraaf
Joseph Vos van waterschap Brabantse Delta heeft op 6 mei groep 6 en 7 van openbare basisschool de Toverlaars in Etten-Leur geassisteerd bij de eerste les uit het nieuwe lespakket `Droppie helpt in de Brabantse Delta'. Het waterschap wil met dit initiatief duidelijk maken wat het werk van het waterschap eigenlijk inhoudt en wat er zou gebeuren als deze werkzaamheden niet zouden worden uitgevoerd.

Tijdens de lessen gaan de kinderen in groepjes aan de slag en ontdekken ze welke taken het waterschap uitvoert. Brieffragmenten van Droppie Water vormen de rode draad. Droppie roept namelijk de hulp van de kinderen in. Naar aanleiding van zijn brief voeren de kinderen allerlei opdrachten uit rondom de thema's Veilig, Schoon, Levend en Op peil. Ze proberen onder andere zelf water te reinigen, maken een informatiebord over gemaal Keizersveer, experimenteren met het aanleggen van bochten in sloten en onderzoeken de waterkwaliteit van een sloot in hun buurt. Op 6 mei onderzochten 31 leerlingen van de Toverlaars samen met de dijkgraaf de waterkwaliteit van de sloot bij de school.

Interactieve kaart
De website http://kaart.brabantsedelta.nl is een belangrijke bron van informatie tijdens het uitvoeren van de opdrachten. Op de site staat onder andere een interactieve kaart van het werkgebied van Brabantse Delta, gebaseerd op Google Maps. Gebruikers van de kaart kunnen gemalen in het gebied selecteren of onder andere de loop van de dijken bekijken. Men kan zelfs tot straatniveau inzoomen.

De scholen in de regio zijn blij met het lespakket. Dat blijkt uit de vele aanmeldingen. Van de ongeveer 350 aangeschreven scholen heeft ruim de helft van het aanbod gebruik gemaakt. Het gaat om zo'n vijfduizend exemplaren. Scholen die alsnog gebruik willen maken van het lespakket kunnen het bestellen via het online bestelformulier. ||||||||||||||||| ||||||||||||||||| ||||||||||||||||| ||||||||||||||||| ||||||||||||||||| |||||||||||||||||