Gemeente Boarnsterhim
Persoonsgegevens bij Boarnsterhim veilig
Het ministerie van Binnenlandse Zaken controleert iedere drie jaar of
de gemeenten in Nederland voldoen aan een reeks van
kwaliteitsvoorschriften voor de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA)
Persoongegevens. In het 1e kwartaal van 2009 vond de audit bij de
gemeente Boarnsterhim plaats. Voor de derde keer op rij is het de
gemeente gelukt deze audit met een uitstekend resultaat af te ronden.
In een Gemeentelijke Basisadministratie worden alle persoonsgegevens
van inwoners bijgehouden. De gemeente administreert elke wijziging die
plaatsvindt in iemands leven (bijvoorbeeld: geboorte, huwelijk,
verhuizing, vestiging, overlijden, maar ook een nieuw reisdocument) en
diverse gegevens uit deze administratie worden verstrekt aan
zogenaamde afnemers, zoals de Belastingdienst, de Sociale
Verzekeringsbank, pensioenfondsen en nog vele andere.
Het is voor Boarnsterhim een uitstekende prestatie dat de gemeente
maar liefst drie maal op rij in één keer voldoet aan alle eisen. Dit
blijkt wel uit het feit dat in de eerste serie audits slechts 17% van
de gemeenten op alle getoetste onderdelen positief scoorde. In de
tweede serie was dat 38%. Bij deze derde serie werd de wet- en
regelgeving verzwaard, wat de beoordeling strenger maakte. Hoeveel
gemeenten er deze keer positief scoren is nog niet bekend.
Duidelijk is dat er een constante lijn is in kwaliteit van de
beschrijving van processen en procedures én dat de gemeente deze
aantoonbaar koppelt aan praktische behandeling en werkwijzen.
Burgemeester Ton Baas noemt dit een fantastisch resultaat. "Het is
voor de inwoners van de gemeente Boarnsterhim belangrijk te weten dat
de medewerkers op het gemeentehuis zorgvuldig en correct omgaan met de
persoonsgegevens. De uitkomst van deze audit laat zien dat dit heel
goed gebeurt", meent de burgemeester.