KPMG
Consument wil niet betalen voor mobiel bankieren
08|05|09 - Dat blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG. naar de
digitale wensen van 4.000 consumenten in 19 landen.
Consumenten zijn niet bereid te betalen voor mobiel bankieren. Hoewel
een meerderheid van de consumenten bankieren met de mobiele telefoon
belangrijk vindt, weegt het voordeel ervan niet op tegen de kosten.
Dat blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG.
naar de digitale wensen van 4.000 consumenten in 19 landen. Uit het
onderzoek blijkt dat één op de vijf consumenten wereldwijd nu
bankzaken doet met hulp van een mobiel apparaat. "Dat betekent dat de
banken inkomsten mislopen bij de overgrote meerderheid van de
consumenten", constateert Dick van Schooneveld, partner bij KPMG
Communications.
Van Schooneveld: "Het gaat dus om een grote groep consumenten die nog
niet bekend is met het feit dat mobiel bankieren beschikbaar is.
Bovendien moeten zij ervan worden overtuigd dat het de moeite van het
proberen waard is en dat het de moeite waard is ervoor te betalen. Van
de consumenten die nog niet via een mobiel bankieren vindt ruim 40% de
beveiliging en de privacy het belangrijkste obstakel."
De volgende stap is volgens Van Schooneveld dan ook dat de consument
moet worden gerustgesteld over geheimhouding en veiligheid. Van
Schooneveld: "Alleen dan kan mobiel bankieren een succes worden en kan
het in de toekomst financieel haalbaar en winstgevend voor de banken
zijn. Als de banken op dit gebied het vertrouwen van de de consument
weten te winnen, dan winnen ze de mobiele bankklant van de toekomst.
Overigens blijkt nog eens het dilemma van de banken. De consument wil
het directe gemak van veilig bankieren op zijn mobiele toestel, maar
wil daarvoor niet betalen. Bedrijven die hier snel op inspelen zullen
dus waarschijnlijk een flink marktaandeel opbouwen, maar het is niet
waarschijnlijk dat de inkomsten uit die dienst de kosten zullen
dekken. Desondanks is het beter als een bank een service voor mobiel
bankieren opzet om te voorkomen dat zijn marktaandeel erodeert ten
gunste van concurrenten die de dienst wél aanbieden."
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat het afnemen van
gebundelde diensten door de consument steeds minder in zwang is.
Wereldwijd daalde het aantal consumenten met gebundelde abonnementen
vorig jaar tot 39%. In 2007 beschikte 47% van de consumenten nog over
gebundelde abonnementen.
Van Schooneveld: "Het is duidelijk dat de consument steeds meer oog
krijgt voor de volgende generatie bundelaanbiedingen die echt
meerwaarde bieden. Zowel mobiel bankieren, muziek en games en e-mail
horen in dit plaatje thuis. Overigens blijkt bij consumenten in het
algemeen nog veel weerstand te hebben tegen gsm-advertenties. Alleen
als de consument de mogelijkheid heeft gratis muziek te downloaden, is
hij bereid reclame op zijn mobiele telefoon te ontvangen. Muziek is
overigens een zeer begerenswaardig goed voor gebruikers van mobiele
telefoons.
Van de onderzochte consumenten heeft 30% de afgelopen 12 maanden één
of meer liedjes gedownload. Een nog belangrijker, wereldwijd is bijna
70% tevreden met het downloaden van muziek. Naast muziek zijn
videoclips op de mobiele telefoon een duidelijke groeimarkt. Bijna 40%
van de consumenten bekeek het afgelopen jaar één of meer videoclips,
maar niet meer dan de helft van de consumenten deed dit tot volle
tevredenheid. De klanttevredenheid moet dus duidelijk omhoog, wil het
huidige niveau van muziek geëvenaard worden."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.
© 2009 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.