Interactief leren cruciaal bij opkomende technologieën
woensdag 29 april 2009
Dit is een gezamenlijk persbericht van de Universiteit Utrecht, de
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en de
Technologiestiching STW.
Bij opkomende technologieën, waarbij kennis uit verschillende
wetenschapsgebieden moet worden gecombineerd, is interactief leren van
cruciaal belang. In dit proces speelt vooral nog-niet gepubliceerde
âstilleâ kennis een grote rol. De uitwisseling van deze kennis helpt
in een vroeg stadium partijen die aan de ontwikkeling van een nieuwe
multidisciplinaire technologie werken, vertrouwen in elkaar te
krijgen, een gezamenlijke visie te ontwikkelen en te definiëren welke
nieuwe kennis en welke innovaties nodig zijn. Onderzoeker Rens
Vandeberg van het Departement Innovatiestudies van de Faculteit
Geowetenschappen bij de Universiteit Utrecht heeft dit proces voor het
eerst in detail geanalyseerd, beschreven in een model en dat getoetst
aan twee consortia in de nutrigenomics. Nutrigenomics is de wetenschap
die kijkt naar de relatie tussen voeding, genen en de kans op ziekte.
Het model, FILET gedoopt, kan fungeren als checklist voor het opzetten
en met succes laten verlopen van consortia die aan opkomende
technologieën werken. Vandeberg hoopt op 8 mei 2009 op zijn onderzoek
te promoveren.
---
Kennis uit wetenschappelijk onderzoek bestaat in twee vormen: de
gepubliceerde (in artikelen, boeken, octrooien) en de (nog)
niet-gepubliceerde. Deze laatste kennis, in het vakjargon tacit
knowledge genoemd, bestaat uit kennis die nog niet is gepubliceerd,
kennis over het uitvoeren van experimenten, ervaringskennis over wat
wel en niet werkt bij het oplossen van problemen, en zo meer. Deze
tacit kennis speelt een grote rol bij zogeheten opkomende
technologieën. Te denken valt aan gebieden als nutrigenomics en
nanotechnologie. Kenmerkend voor deze technologieën is dat ze een
multidisciplinaire basis hebben. Tal van vakgebieden en dus even
zovele specialismen, dragen aan de ontwikkeling ervan bij. Er zijn dus
ook partijen en belanghebbenden (in het jargon stakeholders genoemd)
met even zovele verschillende expertises. Geen van hen beschikt over
het totaal aan vereiste kennis en dus is samenwerking, inbreng en
uitwisseling van kennis door de verschillende partijen die zich in dit
stadium vaak in consortia verenigen, een absolute voorwaarde om de
technologie te kunnen ontwikkelen en te innoveren. Het proces dat zich
in deze vroege fase afspeelt kan men beschouwen als interactief leren.
Dat dit van groot belang is, heeft eerder onderzoek al aangetoond. Hoe
dit proces in de praktijk precies verloopt, is niet eerder in detail
bestudeerd.
---
Onderzoeker Rens Vandeberg heeft nu, gefinancierd vanuit het
NWO/NGI-programma âDe Maatschappelijke Component van
Genomics-onderzoekâ, een model ontwikkeld dat dit proces in detail
beschrijft. Hij heeft zijn model, FILET gedoopt naar het acroniem voor
Framework for Interactive Learning in Emerging Technologies, bij twee
bestaande consortia in de nutrigenomics, waaronder het Nederlandse
Nutrigenomics Consortium, getoetst en het blijkt goed te voldoen. Het
model maakt inzichtelijk welke stappen in het proces worden doorlopen
en hoe die bijdragen aan een succesvol verloop. Beleidsmakers en
partijen die consortia opzetten kunnen het model gebruiken als een
soort checklist om te zorgen dat alle noodzakelijke stappen in de
samenwerking worden gezet, herkend en op een goede manier ingericht.
Het model maakt bijvoorbeeld helder wat er nodig is voor het opbouwen
van vertrouwen en het opstellen van contracten. Het maakt bijvoorbeeld
ook duidelijk dat je als beleidsmaker niet bij voorbaat toepassingen
moet eisen van het vereiste fundamentele onderzoek, en dat het
ontwikkelen van indicatoren voor de tacit kennis nuttig is voor de
evaluatie van consortia. Vandeberg werkt intussen in dienst van de
Technologiestichting STW voor NanoNed, typisch zoân consortium op het
gebied van nanotechnologie. Daar gaat hij zijn model in de praktijk
toepassen.
---
Voor de redactie:
Meer informatie bij Rens Vandeberg, Technologiestichting STW, e-mail
r.vandeberg@stw.nl, telefoon 030 â 6001 357.
De titel van het proefschrift is âInnovation through collaboration.
Interactive learning in nutrigenomics consortiaâ. Vandeberg hoopt er
op 8 mei 2009 aan de Universiteit Utrecht op te promoveren.
Technologie Stichting STW