Donderdag 7 mei 2009
Deze week in FEM (week 19, vanaf vrijdag 8 mei in de kiosk)
Meer informatie: 020 515 9821
Sneak preview?
Zie de complete inhoudsopgave in de bijlage
coverartikel
Fusies en overnames: wie durft?
Hoe hard de crisis de westerse economieën ook raakt, de markt voor fusies en overnames ligt niet stil. Voor veel bedrijven is het een uitstekend moment om toe te slaan. Zelfverzekerde ceo's gaan op koopjesjacht. Want één rake overname in crisistijd kan een jarenlange strategische voorsprong opleveren.
Overnames in hoogconjunctuur zelden succes
FEM nam de grote Nederlandse overnames van de afgelopen jaren onder de loep. Wat blijkt: bijna alle grote beursfondsen hebben zich vertild aan grote overnames. Na de grote en niet zelden veel te dure aankoop volgde bijna altijd de onvermijdelijke kater.
AH: herkansing in non-food
Eerdere pogingen mislukten, maar Ahold gaat het opnieuw proberen: non-food verkopen. Bestuurder Dick Boer kondigde het twee maanden geleden zelf aan. Wat blijkt nu? Er is zelfs als een eigen merknaam gedeponeerd. Ahold wil een 'global brand' ontwikkelen.
Frank Heemskerk wil geen banendief zijn
Hij deed wel een oproep om in eigen land op vakantie te gaan, maar net als Frankrijk de eigen industrie beschermen tegen de crisis, dàt gaat staatssecretaris van EZ Frank Heemskerk te ver. 'Het is verkeerd om crisismaatregelen te koppelen aan het stelen van banen uit het buitenland.'
Verder in dit nummer:
â- 'Turkse Aldi' groeit als kool, dankzij Nederlander Jos Simons
â- Excentrieke Rus en miljardair German Sterligov wil de wereld redden
â- Rabobank trekt de teugels strak bij Robeco
â- Mecom heeft uitgever Wegener in een ijzeren wurggreep
â- Cyprus is het enige lichtpuntje in een depressieve Europese Unie
Informatie: Jean Dohmen 06-52037025 - 020 5159852 (secretariaat)