Vereniging Milieudefensie

Persbericht

Nieuwe acties tegen fout veevoer Albert Heijn

Bijval maatschappelijke organisaties voor inzet Milieudefensie

Amsterdam, 7 mei 2009 - In de controverse tussen Albert Heijn en Milieudefensie over de ontbossing die het goedkope vlees in die supermarkt veroorzaakt, krijgt Milieudefensie steun van diverse maatschappelijke organisaties. Onder meer Oxfam Novib, Fairfood en Stichting Natuur en Milieu hebben de supermarkt in een gezamenlijk brief gevraagd zich achter Milieudefensie te scharen. De komende dagen gaat Milieudefensie opnieuw klanten bij diverse AH-filialen informeren over de campagne.

Milieudefensie verwijt supermarktketen Albert Heijn dat die voor de 'kiloknallers' in de winkel profiteert van goedkope veevoersoja die leidt tot ontbossing in Zuid-Amerika. Zeldzame dieren en planten sterven hierdoor uit. Enige weken terug startte Milieudefensie daarom de campagne over het 'drama achter goedkoop vlees', bedoeld om de supermarkt te bewegen de oerwouden te redden. Milieudefensie wist in korte tijd duizenden klanten te mobiliseren. Desondanks gaf Albert Heijn onlangs aan niet te willen beloven om binnen maximaal vijf jaar geen vlees meer te verkopen dat is gebaseerd op foute veevoersoja. Milieudefensie gaat daarom door met haar campagne. Morgen doet Milieudefensie met een voorlichtingstour Leiden en Den Haag aan, zaterdag wordt het publiek geïnformeerd bij filialen in Amersfoort en Utrecht.

Voorlichtingstour Milieudefensie langs filialen AH over drama achter fout vlees, met hamsters en een vleesvitrine vol dieren uit het oerwoud:

Vrijdag 8 mei van 12.00 tot 14.00 uur in Leiden, Bevrijdingsplein 50 Vrijdag 8 mei van 16.00 tot 18.00 uur in Den Haag, Elandstraat 160 Zaterdag 9 mei van 10.00 tot 12.00 uur in Amersfoort, Hellestraat 25 Zaterdag 9 mei van 14.00 tot 16.00 uur in Utrecht, Burg. Reigerstraat 57

Nederland is de tweede grootste importeur van soja ter wereld. Ruim 90 procent van de soja die in ons land blijft, wordt gebruikt als goedkoop veevoer, vooral voor kippen en varkens in de intensieve veehouderij. De productie van kipfilets en speklapjes veroorzaakt zo grootschalige ontbossing: voor de teelt van soja worden in Zuid-Amerika massaal bossen gekapt. Campagneleider Wouter van Eck van Milieudefensie: "Als grootste supermarkt heeft Albert Heijn een belangrijke rol. De supermarkt kan wel degelijk zorgen voor meer en aantrekkelijk geprijsde vleesvervangers, beter veevoer en verantwoord vlees."

De brief met de oproep aan Albert Heijn van Both ENDS, Cordaid, Fairfood, ICCO, Kerk in Actie, Oxfam Novib, Solidaridad en Stichting Natuur en Milieu is te lezen via http://www.milieudefensie.nl/stopfoutveevoer/actueel

Voor meer informatie over de campagne, kijk op www.stopfoutveevoer.nl