"Word vriend van A4 Midden-Delfland"
07/05/2009 05:00
VNO-NCW WEST
Den Haag, 7 mei 2009
Word vriend van A4 Midden-Delfland!
Bedrijfsleven: Aanleg rijksweg A4 tussen Delft en Schiedam broodnodig
De stichting 'Vrienden van de A4' wil door middel van een unieke actie zo veel mogelijk positieve inspraakreacties verzamelen vóór de aanleg van rijksweg A4 Midden-Delfland. Hiervoor is een speciale website www.a4middendelfland.nl/inspraakreactie geopend, waarop iedereen een positieve inspraakreactie kan ondertekenen en zo kosteloos vriend van de A4 Midden-Delfland kan worden. Vanaf 7 mei start Rijkswaterstaat met de inspraak. Het gaat om de keuze tussen de aanleg van de A4 Midden-Delfland en het verbreden van de A13 in combinatie met de aanleg van een verbinding tussen de A13 en de A16.
De aanleg van de A4 Midden-Delfland zal de dagelijkse files op rijksweg A13 aanzienlijk verminderen. Er staan elke dag meer dan 160.000 automobilisten vast. Op de A13 staat de file met de grootste economische schade. "Bij inspraakrondes laten vooral de tegenstanders van een weg zich horen. Daarom doen wij nu een beroep op alle weggebruikers om hun stem te verheffen voor de aanleg van de A4 Midden-Delfland," aldus de Schiedamse ondernemer Thom van der Boon, initiatiefnemer van de 'Vrienden van de A4'. "We hopen dat niet alleen de automobilisten die regelmatig gebruik maken van de A13 onze actie ondersteunen, maar rekenen op steun van àlle Nederlandse automobilisten."
De stichting 'Vrienden van de A4' is de eerste Nederlandse 'fanclub' van een nieuw aan te leggen snelweg. Ze is spontaan opgericht door een groep ondernemende burgers uit de regio: Jan Batist, Mart Valstar, Kees van der Helm en Thom van der Boon, allen lid van de regionale werkgeversorganisatie VNO-NCW West.
Campagne
Het georganiseerde bedrijfsleven is onder leiding van VNO-NCW West gestart met een campagne voor de aanleg van de A4 Midden-Delfland. De oproep om vriend te worden van de A4 is een belangrijk onderdeel van deze campagne. VNO-NCW West, Kamer van Koophandel Den Haag en Rotterdam, MKB Zuid-Holland, transportorganisatie TLN en verladersorganisatie EVO, Bouwend Nederland en land- en tuinbouworganisatie LTO Noord vinden de zeven kilometer snelweg broodnodig voor een betere bereikbaarheid van Rotterdam (stad en haven), Westland (glastuinbouwcluster), Delft (kennisstad) en Den Haag (politiek centrum en stad van recht en vrede). Een regio met zoveel internationale en nationale activiteit kan niet zonder een robuust wegennet.
Prachtplan
Na 55 jaar onderzoeken, studies, conflicten en impasses ligt er nu een prachtplan voor de inpassing van de weg en voor de kwaliteitsverbetering van heel Midden-Delfland, zegt Bert Mooren, directeur van VNO-NCW West. "Alle bestuurlijke en maatschappelijke partijen hebben dit plan ondertekend, waardoor de A4 Midden-Delfland de best in het landschap verwerkte snelweg van Nederland wordt". Zo zal er tussen de bebouwing van Schiedam en Vlaardingen een landtunnel worden aangelegd, komt er een 100 meter breed ecoduct in Midden-Delfland, komt er een einde aan het gigantische sluipverkeer in de regio en wordt er 100 hectare nieuw natuurgebied aangelegd. Mooren: "Na alle gedoe moeten Verkeersminister Eurlings en de Tweede Kamer nu hun verantwoordelijkheid nemen en na de zomer definitief besluiten tot aanleg van de A4 Midden-Delfland".