Ingezonden persbericht
Shell Mediacontacten
14/09 Den Haag, 28 april 2009
PERSBERICHT
De jacht op 1 op 3836 gaat van start tijdens 25ste Shell Eco-marathon
Opnieuw Nederlandse winnaar bij Europese zuinigheidswedstrijd?
Nog even en dan is het zover: de 25ste Shell Eco-marathon. De zeven Nederlandse teams van
scholieren en studenten zijn nu nog druk bezig met tests en technische aanpassingen om hun
voertuig zo zuinig mogelijk af te stellen. Een spannende en drukke periode die zijn hoogtepunt
bereikt van 7 tot en met 9 mei. Dan gaan de teams op het circuit van Lausitz in Duitsland de strijd aan
met elkaar en ruim 200 teams uit 25 Europese landen. Zal Nederland voor de derde keer op rij de
Europees kampioen leveren?
De uitdaging klinkt simpel: zoveel mogelijk kilometers rijden op één liter brandstof. De praktijk van de Shell
Eco-marathon is echter minder eenvoudig. Ontwerp als team van talentvolle scholieren of studenten maar
eens een extreem zuinig voertuig dat de strijd aan kan met de ontwerpen van eveneens begaafde Europese
leeftijdsgenoten. Het te breken record stamt uit 2005. Toen reden de studenten van de Polytechnische
School van Zürich omgerekend 3.836 kilometer op één liter brandstof in de klasse `Prototypes'. Het record in
de categorie `UrbanConcept' staat al twee jaar op naam van de Haagse Hydro Cruisers.
In Lausitz zal blijken of iemand er in slaagt deze records te verbreken. De teams zijn drie dagen lang
constant in de weer met metingen, technische aanpassingen en testrondes om het voertuig zo zuinig
mogelijk te laten rijden. Tijdens de races, ieder team kan meerdere pogingen wagen, komt het er echt op
aan. Elke team rijdt meerdere keren rondjes op het circuit. 'Fuel marshalls', meestal Shell-vrijwilligers, meten
het brandstofverbruik. Tussen de races door wordt er ook weer volop aan de voertuigen gesleuteld, om ze
nog scherper af te stellen. Op de derde dag worden de winnaars bekend gemaakt.
Nog veel voorbereiding nodig
Nu is het zaak voor de teams om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de race. Er is nog steeds veel
werk aan de winkel, zo bleek ook tijdens de landelijke testdag op 7 april 2009 in het Olympisch Stadion in
Amsterdam. De Roosendaalse scholieren van Roses-4-Eco zijn tot 4/5de van hun streefafstand van 1 op 100
geraakt, met hun voertuig dat op de bijzondere brandstof GTL rijdt. Eco-Runner Team Delft van de
plaatselijke TU moet nog flink sleutelen, willen zij hun persoonlijk record van vorig jaar (1 op 2282) evenaren
of zelfs overtreffen.
Het geheel vernieuwde voertuig van het Hofstad Lyceum kwam tot een mooie 1 op 99. Met hulp van
voormalig teamleden van The Hydro Cruisers ontwierpen ze voor het derde jaar een spraakmakend voertuig.
Volg de teams op de voet
De zeven Nederlandse teams hebben maandenlang koortsachtig gewerkt aan het perfecte ontwerp. Nu is het
bijna zover. Zet het dus in uw agenda: van 7 tot en met 9 mei 2009, de Shell Eco-marathon in Lausitz,
Duitsland.
Zal één van de Nederlandse teams de race winnen? Wordt het record uit 2005 overtroffen? Tijdens de race
kunt u constant op de hoogte gehouden worden van de prestaties en belevenissen van de Nederlandse
teams. In combinatie met de blogs van de teams op www.fanvaneco-marathon.nl kunt u de race op de voet
volgen.
Waarom organiseert Shell de Eco-marathon?
De Shell Eco-marathon biedt jongeren een platform om te experimenteren met duurzame mobiliteit. De
afgelopen 25 jaar is gebleken dat de marathon een goede proeftuin voor scholieren en studenten is om tot
innovatieve technische oplossingen te komen. De combinatie van experiment, wedstrijd, plezier en techniek
stimuleert jongeren om tot nieuwe inzichten te komen. De Shell Eco-marathon is een ontmoetingsplek voor
aankomende technici en ingenieurs waar ze elkaar kunnen inspireren en van elkaar kunnen leren. Bovendien
kunnen hun resultaten en ervaringen ook andere jongeren inspireren tot het kiezen van een technische
studie of beroep.