Port of Rotterdam
Binnenvaart- en spoorterminals voor APMT
07-05-2009
De APM Terminals op de Maasvlakte krijgt een aparte binnenvaartterminal, westelijk van en aangrenzend aan de huidige zeeterminal. De kadelengte wordt 400 meter, met in de eindfase drie binnenvaartkranen. De oplevering is gepland voor eind 2010, begin 2011. In diezelfde periode krijgt men ook de beschikking over een eigen railterminal.
Deze komt naast de huidige `Rail Terminal West terminal` van ECT, tegen het Distripark Maasvlakte aan. Men start met 2-3 sporen. Zodra een beter beeld ontstaat van de behoefte van de nieuwe terminal op de Tweede Maasvlakte, kan uitbreiding volgen. Terminaldirecteur Hans van Kerkhof denkt echter met weinig sporen al veel capaciteit te kunnen draaien: "Elke trein moet geladen en gelost worden binnen drie uur en dan moet de trein weer op weg zijn. We willen daarover strikte afspraken maken met onze partners in de spoorketen".
Modal split APMT
Momenteel handelt APMT 40% van het achterlandtransport per truck af en 40% met de binnenvaart. Twintig procent gaat per spoor via de met ECT gedeelde `Rail Terminal East terminal` op het Delta schiereiland. Het aandeel van spoor en binnenvaart moet een impuls krijgen.
(Bron: Portspecial Rotterdam Container Port, mei 2009)
© Havenbedrijf Rotterdam N.V.