Persberichten
Een derde Nederlandse toeristen niet geïnformeerd over gezondheidsrisico's Publicatiedatum: 07-05-2009
Persbericht
Utrecht, 7 mei 2009
Gezond-op-reis onderzoek tijdens Vakantiebeurs
Uit een onderzoek onder bezoekers van de Vakantiebeurs 2009 blijkt dat bijna een derde van de reizigers geen informatie krijgt over gezondheidsrisico's tijdens het boeken van de reis. Hier ligt een belangrijke behoefte van de reiziger en een kans voor de reisorganisaties. Doel van het onderzoek was om het kennisniveau van de reiziger te bepalen met betrekking tot gezondheid en risico's tijdens vakantie. Negen van de tien reizigers geeft aan dat zij gezondheidsinformatie tijdens het boeken van de reis belangrijk tot zeer belangrijk vinden.
Opvallend is verder dat veel (40%) van de reizigers niet op de hoogte zijn dat steeds meer zorgverzekeraars reismedicatie vergoeden. De meeste zorgverzekeraars hebben in hun aanvullende verzekeringen vergoeding opgenomen van preventieve reismedicatie, zoals vaccinaties en medicijnen om malaria te voorkomen.
Ruim 70% van de reizigers onderzoekt voor vertrek of vaccinaties nodig zijn. Het blijkt dat het voor de reiziger voor veel landen vanzelfsprekend is om na te gaan of medicatie die ziekten voorkomt noodzakelijk is. Voor andere niet zo voor de hand liggende landen, zoals Marokko, Kroatië en Turkije, is extra aandacht bij voorlichting gewenst. De risicoperceptie van bijvoorbeeld hepatitis voor deze landen is nog onvoldoende. Zo bleek bijvoorbeeld uit het onderzoek dat Kroatië door slechts 9% van de respondenten wordt genoemd als land waarvoor vaccinaties worden aangeraden.
De meeste respondenten hebben een zeer goed gevulde reisapotheek, sommige met zelfs niet alledaagse middelen zoals een tekentang, waterzuivering en injectienaalden.
Voorlichtingscampagne Gezondopreis.nl
Hoofdsponsor van de Vakantiebeurs 2009 is 'Gezond op Reis'. Al ruim 10 jaar laten jaarlijks zo'n 8000 reizigers naar risicogebieden zich online gratis adviseren over risico's, preventieve maatregelen en vaccinaties door medewerkers van o.a. de GGD, de Travel Clinic Rotterdam en het Tropencentrum AMC.
De campagne 'Gezond op Reis' is een samenwerking tussen GlaxoSmithKline en deskundige organisaties zoals het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR), de Gemeentelijke Gezondheid Dienst (GGD), Travel Clinic Rotterdam, het Tropencentrum en vaccinatiecentra. Doel is om reizigers bewust te maken van gezondheidsrisico's.
Vakantiebeurs 2010
De kracht van de Vakantiebeurs is het persoonlijk contact van bezoekers en exposanten. Nieuw thema in 2010 is 'Meet the Locals', want meer dan ooit staan interessante ontmoetingen te wachten met bijzondere mensen uit alle hoeken van de wereld. Cultuur? Natuur? Avontuur? Strand? Ver weg of dichtbij? Overal is up-to-date informatie van lokale specialisten, boordevol adviezen, leuke tips en antwoord op alle vragen. En de vakantie kan ter plekke worden geboekt.
Mijlpaal: 40ste editie
De Vakantiebeurs bereikt in 2010 met de 40ste editie een mijlpaal. De inschrijving gaat officieel 19 mei van start. In groten getale hebben oud-deelnemers hun voorkeur reeds aangegeven. De publieksdagen zijn van woensdag 13 tot en met zondag 17 januari, dinsdag 12 januari is gereserveerd voor vakbezoekers en pers. Voor meer informatie:
Over GlaxoSmithKline
GlaxoSmithKline behoort tot de leidende, innovatieve farmaceutische en healthcare bedrijven in de wereld. Het is de bedrijfsmissie van GSK om de kwaliteit van leven van mensen te verbeteren door hen in staat te stellen een actiever leven te leiden, zich beter te voelen en langer te leven.
Noot voor de redactie (
VNU Exhibitions