Port of Rotterdam
DP World bevestigt bouw terminal
07-05-2009
Terminaloperator DP World ziet in de huidige containermalaise geen reden de bouw van een nieuwe containerterminal op de Tweede Maasvlakte te heroverwegen. Men start de eerste fase, met een kadelengte van 1000 meter, volgens plan om in 2013 operationeel te kunnen zijn. Wel wordt het aanvankelijke voornemen om in 2013 meteen door te bouwen aan nog eens 900 meter, opgeschort. Dit verklaarde Roger Roels, bestuurslid van DP World, tijdens het Havencongres in Rotterdam. (1)
De Rotterdam World Gateway Terminal is een joint venture van DP World (30%) en de rederijen MOL, Hyundai, APL (allen 20%) en CMA CGM (10%). De eindcapaciteit is ongeveer 4 miljoen TEU en de investeringskosten belopen een 800 miljoen euro.
Eerder bevestigde APM Terminals de bouw van hun containerterminal op de Tweede Maasvlakte. Ook vrijwel alle andere grote investeringen in de Rotterdamse haven met een totale omvang van 15 miljard euro tot 2015, worden volgens planning uitgevoerd. Waar sprake is van uitstel, de MDI fabriek van Huntsman, wordt dit kwantitatief gecompenseerd door andere investeringen, vooral in de energiesector.
(1 Bron : Nieuwsblad Transport, 23 april 2009)