Technische Universiteit Delft

Delftse studenten gaan voor zuinigheidsrecord in
Eco-marathon

Zo veel mogelijk kilometers rijden op één liter
brandstof. Dat is het doel van het Eco-Runner Team Delft bij de 25ste Shell Eco-marathon, die van donderdag 7 mei t/m zaterdag 9 mei in het Duitse Lausitz wordt verreden. Het team van Delftse studenten denkt zijn eigen Nederlands zuinigheidsrecord uit 2008, een verbruik van 1 op 2282, aanzienlijk te kunnen verbeteren.

Maandenlang heeft het team van zes studenten van de
TU Delft gewerkt aan het verbeteren van hun Eco-Runner, een extreem zuinige auto met drie wielen en twee motoren. Het team doet voor het derde jaar mee aan de Shell Eco-marathon. Vorig jaar was hun Eco-Runner 2 de zuinigste van alle Nederlandse teams met een verbruik van 1 op 2282. Ter vergelijk: een gewone auto zou met zo'n verbruik op een volle tank ruim 3x de wereld rond kunnen rijden.

Dit jaar heeft het team een nieuwe strategie, met
onder meer cruise control en een speciale 'heuvel-op-heuvel-af-modus'. Projectleider en student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek Sebastiaan Boer heeft er alle vertrouwen in: 'Die 1 op 2282 is ons nieuwe nulpunt. We hebben vooral de rijstrategie ten opzichte van vorig jaar flink doorontwikkeld. We willen dit jaar dus nog beter scoren.'

Prototypes

De Shell Eco-marathon bestaat uit twee categorieën:
'Prototypes' (futuristische designs, nadruk op lichte materialen en aerodynamica) en 'UrbanConcept' (een soort stadsauto's). Het Eco-Runner Team Delft rijdt mee in de categorie 'Prototypes'.

De wedstrijd is geen kwestie van zoveel mogelijk
rondjes rijden totdat de brandstof op is. Het gaat steeds om het brandstofverbruik in acht rondjes, dat daarna omgerekend wordt naar het equivalent van 1 liter benzine. De prototypes rijden de acht rondes (25,5 km) met een gemiddelde snelheid van 30 kilometer per uur. Het Eco-Runner team zal drie pogingen wagen.

Er mag met verschillende soorten brandstof gereden
worden, bijvoorbeeld diesel, benzine, waterstof, of biobrandstoffen. De TU-studenten hebben gekozen voor waterstof als brandstof. Na elke poging wordt het brandstofverbruik gemeten en omgerekend.

29 Landen

De Delftenaren gaan in Lausitz

de strijd aan met ruim tweehonderd teams uit
29 Europese landen. Het Eco-Runner Team Delft is een van de zeven Nederlandse teams. De competitie is een
uitdaging van Shell aan studententeams om een zo zuinig mogelijk voertuig te bouwen. De eerste Shell Eco-Marathon werd in 1985 gehouden op het Paul Ricard-circuit in Le Castellet in Frankrijk. Het record bij de 'Prototypes' staat op naam van studenten van de ETH
universiteit in Zürich:

1:3836.